7 GRZECHÓW PRZY PROWADZENIU BIZNESU I INWESTYCJACH

Oczywistym jest, że w biznesie – jak w życiu – najlepiej uczyć się na cudzych błędach, choć w praktyce rzadko kiedy się to udaje. Mimo wszystko warto jednak spróbować, bo często okazuje się, że wielu niepowodzeń można było uniknąć, gdyby przeanalizować zawczasu i z uwagą analogiczną sytuację innego przedsiębiorcy (a ściślej przyczyny jego porażki). Poznaj siedem błędów popełnianych przy prowadzeniu biznesu i inwestycjach.
W naszej pracy na co dzień obserwujemy tendencje do powielania tych samych – błędnych! – wzorców przez przedsiębiorców i to zarówno prowadzących małe biznesy, jak i działalność na szeroką skalę. O jakich pomyłkach mowa? Na pierwszy rzut oka mogą wydawać się niewiarygodne, banalne, wręcz oczywiste w rzeczywistości zaś stają się plagą.
1. Księgowość jako dział prawny
Nie sposób zliczyć jak często spotykamy się z sytuacją, gdy księgowy w danej strukturze zajmuje się nie tylko kwestiami ze swojej dziedziny, ale (w przekonaniu przedsiębiorcy) ma być również ekspertem od podatków i oczywiście zagadnień prawnych. W takim układzie funkcjonuje wiele firm na rynku i to od biznesów prowadzonych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, przez mniejsze podmioty (spółki osobowe czy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) aż po podmioty z szerokimi zasięgami i potencjałem gospodarczym. Dlaczego tak się dzieje? Właśnie tego wciąż nie potrafimy zrozumieć.
Przeprowadzając audyty u klientów widzimy jakie zadania delegowane są do „działu księgowego”, który w istocie często okazuje się… tak – jedną osobą. Adresuje się tam wszelkie (z naciskiem na wszelkie) tzw. „papierkowe” sprawy związane z bieżącą działalnością, kompletnie nie zważając na to, że księgowość nie specjalizuje się ani w materii podatkowej (obowiązki, zgłoszenia, ulgi, zwolnienia), ani też prawnej.
Zdaje się być oczywistym, że nie można wymagać od księgowego biegłości (ba – nie powinno się wymagać nawet znajomości) w zakresie niektórych przepisów, wyłączeń czy też umiejętności dokonywania analiz ryzyka, wyboru najbezpieczniejszych – w sensie prawnym i podatkowym – rozwiązań bądź weryfikacji spełniania wymogów ustawowych. Dlaczego? Bo z reguły kończy się to jednym wielkim rozgardiaszem w dokumentach, niewywiązaniem się z obowiązków rejestrowych w terminie albo zaniechaniem tych obowiązków w ogóle, zbyt pochopnym (czytaj – niepoprzedzonym analizą) podjęciem decyzji inwestycyjnej/biznesowej. A nie trzeba przekonywać, że to wszystko skutkuje stratami finansowymi czy wizerunkowymi.
Czytaj także: Jak trwoga to do prawnika – niepokojące tendencje wśród start-upów
2. Nierzetelne planowanie przepływów pieniężnych
Co przez to rozumieć? Unikanie prowadzenia dokładnych kalkulacji w zakresie obciążeń podatkowych i kosztów, które należy ponieść w danym okresie rozliczeniowym. A przekładając na prostszy język – chodzi po prostu o brak świadomości klienta jakimi środkami faktycznie może dysponować, czyli jaka kwota z tej, która znajduje się na rachunku klienta, może być w rzeczywistości przez niego wykorzystywana.
W praktyce zdarzają się sytuacje, że przedsiębiorca angażuje określoną pulę środków, po czym okazuje się, że nie uwzględnił przy tym obciążeń, o które należy tę pulę pomniejszyć. Nie trzeba chyba przekonywać, że generuje to ogromne trudności w uporządkowaniu rozliczeń i dokonanych już przepływów. Co ciekawe – takie sytuacje wcale nie są incydentalne. Każdy przedsiębiorca prowadzący biznes, w którymś momencie przekona się, że cash flow jest podstawą działalności, a planowanie cyklu przepływów pieniężnych (w tym obciążeń podatkowych) to fundament zdrowej działalności.
3. Nadmierna koncentracja decyzyjności
Czyli bardzo powszechne zjawisko polegające na zbyt rygorystycznym formułowaniu w umowie czy statucie spółki postanowień dotyczących koncentracji decyzyjności w rękach danej osoby / organu. Przejawia się to w uzależnieniu większości spraw (niejednokrotnie również tych błahych) od przedstawienia stanowiska czy wyrażenia zgody przez konkretną osobę / osoby. I to jeszcze w formie pisemnej! W takim układzie – gdy lwia część przedsięwzięć musi być poprzedzona pisemną aprobatą np. zarządu bądź, gdy katalog spraw wymagających podjęcia uchwały wspólników zostanie nadmiernie rozszerzony – nie sposób zapewnić należytą i racjonalną kontrolę działalności.
Chcąc zachować faktyczny nadzór nad biznesem, często w efekcie takich działań blokuje się jego funkcjonowanie, osiągając skutek wprost odwrotny do zamierzonego. Wprowadzenie nadmiernych i nie oszukujmy się – wielokrotnie zbędnych – wymogów korporacyjnych w niemalże wszystkich rodzajach spraw prowadzonych przez dany podmiot, nierzadko kończy się blokadą działalności czy wstrzymaniem inwestycji. I tak zamiast rozwoju spółki, mamy po prostu zator.
4. Lekceważenie obowiązków rejestrowych
Dochodzimy do pozornie oczywistego wątku, czyli sytuacji, gdy dokonujemy jakichś zmian związanych z działalnością spółki. Jak wiadomo z praktyki mogą one odnosić się np. do struktury udziałowej, wysokości kapitału zakładowego, czy też składu organów. I wcale nie muszą być specjalnie skomplikowane. Przeskoczmy więc do etapu, gdy protokoły zgromadzenia wspólników są przygotowane, uchwały podjęte, forma czynności zachowana – cóż – wydawałoby się, że wszystko zostało już dopięte na ostatni guzik i to bez konieczności angażowania prawników z kancelarii zewnętrznych. Praca wykonana, koszty zaoszczędzone, jednak po pewnym czasie okazuje się, że… nikt nie zgłosił tej zmiany do Krajowego Rejestru Sądowego.
Pomijam w tym miejscu już fakt, że na zgłoszenie dokonywanych zmian do rejestru przedsiębiorców ustawodawca przewidział termin 7 dniowy od dnia wystąpienia zmiany (dokonania czynności skutkującej taką zmianą). W praktyce z dochowaniem tego terminu bywa różnie. Prawdziwy problem pojawia się jednak wtedy, gdy wprawdzie doszło do podjęcia uchwały np. w przedmiocie zmiany umowy spółki (w formie aktu notarialnego – pamiętajmy, że to obligo), lecz zmiana ta nie została zgłoszona w ciągu 6 miesięcy od dnia jej uchwalenia. Co w takim przypadku? Przecież termin jest nieprzekraczalny, zatem jego niedochowanie powoduje, że uchwała upada! Tak – traktuje się ją jako… niebyłą. Oznacza to nic innego jak utratę możliwości rejestracji tej zmiany w oparciu o podjętą uchwałę, a żeby dopełnić wymagań rejestrowych trzeba podjąć ją ponownie, co jak wiadomo wiąże się również z koniecznością powtórnego poniesienia kosztów notarialnych. To nie koniec” niespodzianek”, jakie mogą czekać przedsiębiorców – gdyż niedopełnienie obowiązków rejestrowych grozi wszczęciem przez sąd rejestrowy postępowania przymuszającego, a nawet może zakończyć się nałożeniem grzywny.
Czytaj także: Przekonania o prawnikach a realia biznesu
5. Niewystarczająca dbałość o zachowanie wymogów formalnych
Nie oszukujmy się – w biznesie, gdy pojawia się świetna okazja, pokusa szybkiego działania przesłania potrzebę zachowania wymogów formalnoprawnych i z reguły lekceważone są wówczas tzw. „czerwone lampki”, które powinny się zapalić przed domknięciem dealu. Gdy negocjacje z kontrahentem przebiegną wyjątkowo sprawnie albo nagle pojawi się inwestor, na którego klient czeka już od dawna – entuzjazm powoduje, że klient chce jak najsprawniej sfinalizować transakcję i otrzymać środki, a ubranie ustaleń w ramy prawne wydaje się niepotrzebnym opóźnianiem.
Chcąc przeskoczyć etap konsultacji prawnych, nie raz zawierane są przysłowiowe umowy „spisane na kolanie”, a po jakimś czasie okazuje się, że z różnych powodów są one nieważne albo nie zabezpieczają kluczowych ustaleń. Na przykład (o zgrozo) zapomina się o obowiązkowej formie pisemnej wymaganej dla ważności przeniesienia autorskich praw majątkowych do danego utworu/utworów albo o notarialnym poświadczeniu podpisów pod umową zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Mieliśmy również przypadki nieważnej emisji udziałów w związku z niewłaściwym zrozumieniem możliwości podwyższenia kapitału zakładowego bez konieczności zmiany umowy spółki (i przeprowadzenia jej, mimo że w danym stanie faktycznym nie było to możliwe) czy też złożenia oświadczenia o objęciu udziałów i przystąpieniu do spółki bez zachowania formy aktu notarialnego.
Zapomina się także o obowiązkowych zgodach korporacyjnych na określone transakcje na udziałach/akcjach spółki, a także o tym, że postanowienia umowy bądź statutu spółki mogą odmiennie kształtować niektóre wymogi kodeksu spółek handlowych. Pamiętajmy, że korzystanie ze znalezionych w internecie uniwersalnych wzorów bez ich zestawienia ze strukturą danego podmiotu i regulacjami wewnętrznymi może narobić więcej szkody niż pożytku.
6. Overregulation czyli tzw. przeregulowanie dokumentów wewnętrznych
Błąd ten często jest pokłosiem korzystania z dostępnych wzorów bez rozważenia, czy aby na pewno przewidziane w nim rozwiązania przystają do naszej sytuacji i przypadkiem nie uprzykrzą nam życia lub nie zahamują działalności. Nieuzasadnione wprowadzanie do umowy czy statutu spółki szczególnych przywilejów albo uzależnianie podjęcia niemalże każdej czynności od uprzedniego wyrażenia zgody przez organ – w praktyce mogą spowodować naprawdę niemałe zatory. Już nie wspominając o poziomie irytacji np. Prezesa Zarządu, od którego kontrasygnaty uzależniono większość (nawet tych mało istotnych) decyzji ☺. Często prowadzi to do totalnego rozgardiaszu i zablokowania procesów decyzyjnych z uwagi na obostrzenia bez namysłu umieszczone w dokumentach wewnętrznych.
Analogiczne uwagi odnoszą się do zastrzegania jednomyślności wspólników dla każdej podejmowanej czynności – prędzej czy później impas decyzyjny murowany. I nie tylko, bowiem taki przesadny wewnętrzny formalizm wielokrotnie opóźnia finalizację dealu albo nawet skutkuje tym, że okazja na inwestycję może przejść nam koło nosa. Przedsiębiorcy zdają się zapominać, że odpowiednio ułożony ład korporacyjny niekoniecznie oznacza mnożenie restrykcji i wyśrubowane wymogi. Powinien być zindywidualizowany, dostosowany do profilu spółki, rodzaju działalności operacyjnej i wówczas można faktycznie zredukować ryzyko paraliżu biznesu.
7. Zapominanie, że umowy zawiera się na złe czasy
W biznesie robiąc deal należy oczywiście mieć na uwadze płynące z niego korzyści i tempo pomnożenia inwestycji. Często wymaga to wykazania się refleksem, wyszukiwania okazji i korzystania z nich, a także przysłowiowego „trzymania ręki na pulsie”, ale… Właśnie – ALE wyłącznie z jednoczesnym zachowaniem czujności! Czujność rozumiem tu jako umiejętność przewidywania niepomyślnych scenariuszy, które mogą wystąpić. Przekłada się to na zawieranie umów z kontrahentami.
I tutaj mamy dysonans – klienci (nie wszyscy, ale spory odsetek!), mając już prawie dograną transakcję, chcą podpisać umowę jak najszybciej, traktują ją trochę w kategoriach mało znaczącego świstka, który trzeba podpisać, bo tak. Nie myślą przy tym, że ten „świstek” będzie miał ogromne znaczenie, gdy coś pójdzie nie po naszej myśli. I to właśnie z tego powodu powinien zostać sformułowany precyzyjnie, z uwzględnieniem charakteru współpracy/transakcji/relacji między stronami, a przede wszystkim powinien określać mechanizmy zabezpieczające klienta na wypadek niedotrzymania ustalonych warunków przez drugą stronę. Mimo że podkreślamy to na każdym kroku – w życiu zawodowym notorycznie trafiają do nas przypadki, gdy zawarta „na szybko” umowa to po prostu opisany powyżej świstek – sporządzony w taki sposób, że równie dobrze mogłoby go w ogóle nie być, bo z punktu widzenia zabezpieczenia interesów klienta wyszłoby na to samo. Niestety.
Czytaj także: Siła wyższa – czy na pewno nie pozwala wykonać umowy?
Podsumowanie
Jak widać – najczęściej popełniane przez przedsiębiorców błędy wydają się być stosunkowo oczywiste, a już z pewnością można ich łatwo uniknąć. Zachęcamy do przeanalizowania ich w kontekście swojego biznesu i wprowadzenia tych nauk zawczasu, aby uniknąć opisanych sytuacji. Gwarantujemy, że ryzyko niepotrzebnych kosztów i nerwów (które powstają w efekcie tych błędów) – istotnie się zmniejszy. W biznesie, jak i w życiu, profilaktyka kosztuje mniej niż późniejsze leczenie skutków.

Blog pod redakcją dr Anny Marii Panasiuk

Założyciel i partner zarządzający kancelarii Panasiuk & Partners. Wieloletni doradca klienta w wealth management. Kieruje zespołem prawników, doradców podatkowych i księgowych, gdzie usługi zespołu skierowane są na efektywne zarządzenia portfelem klientów.
Autorzy

dr Anna Maria Panasiuk
partner zarządzający | adwokat | wealth advisor
Andrzej Sałamacha
partner, radca prawny
Magda Kwiatkowska
radca prawny
Szczepan Adamski
OF COUNSEL | PRAWNIK | PREZES ZARZĄDU YOURS SP. Z O.O.
Sabina Tyszko
konsultant podatkowy
Piotr Świąć
adwokat
Adam Apel
doradca podatkowy
Monika Baran
radca prawny
Kamil Kowalik
doradca podatkowy
Katarzyna Bieńkowska
radca prawny,
doradca podatkowy YOURS Panasiuk
Paweł Szumowski
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Edyta Winnicka
prawnik
Antoni Goraj
radca prawny
Katarzyna Zając
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Paweł Turek
doradca podatkowy
Michał Nowacki
radca prawny
Sylwia Rybicka
dyrektor ds. rozwoju
Sylwia Rozwandowicz
adwokat
Marta Kwiatkowska - Abramowska
asystent prawny
dr Adam Barcikowski
head of tax | doradca podatkowy
Dorota Sajewicz
investment partner
dr Maja Czarzasty- Hercberg
OF COUNSEL/RADCA PRAWNY
Maciej Małachowski
aplikant radcowski
Klaudia Borkowska
Aplikantka adwokacka
Archiwum
-
2023
-
2022
-
Grudzień
- POLISH FAMILY FOUNDATION – A new solution for entrepreneurs
- POLSKA FUNDACJA RODZINNA – nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców
- INVESTMENT FUNDS IN THE NETHERLANDS – ABC OF SETTING UP OF AIF
- FUNDUSZE INWESTYCYJNE W HOLANDII – ABC ZAŁOŻENIA AFI
- TAX INCENTIVES TO INVEST IN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF)
- ZACHĘTY PODATKOWE DO INWESTYCJI W ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCJNĄ (ASI)
-
Listopad
-
Październik
- CAN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND SERVE THE PURPOSES OF PRIVATE INVESTMENTS?
- CZY ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA MOŻE SŁUŻYĆ PRYWATNYM INWESTYCJOM?
- M&A – TRANSACTION TRIVIA IN MERGERS & ACQUISITIONS
- M&A – CIEKAWOSTKI TRANSAKCJI MERGERS & ACQUISITION
- HISZPAŃSKA REZYDENCJA PODATKOWA – PUZZLE DLA WTAJEMNICZONYCH!
- Spanish tax residence – jigsaw puzzles for the initiated!
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Lipiec
-
Maj
- PODWÓJNA REZYDENCJA PODATKOWA – 4 PRZYKŁADY POWSTANIA [CZĘŚĆ II OSOBY PRYWATNE]
- DUAL TAX RESIDENCE – 4 EXAMPLES OF ITS EMERGENCE [PART II NATURAL PERSONS]
- INVESTORS’ Q&A ABOUT THE ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS
- O CO NAJCZĘŚCIEJ PYTAJĄ INWESTORZY W KONTEKŚCIE ASI (ALTERNATYWNYCH SPÓŁEK INWESTYCYJNYCH)?
- REVOLUTION ON THE MERGERS & ACQUISITIONS MARKET – RECORD-BREAKING M&A TRANSACTIONS IN POLAND
- REWOLUCJA NA RYNKU FUZJI I PRZEJĘĆ – REKORDOWE TRANSAKCJE M&A W POLSCE
- 7 SINS COMMITTED WHILE RUNNING A BUSINESS AND MAKING INVESTMENTS
- 7 GRZECHÓW PRZY PROWADZENIU BIZNESU I INWESTYCJACH
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
- SIMPLE CONSERVATIVE INVESTMENTS. HISTORICAL ANALYSIS OF THE LAST 20 YEARS
- PROSTE INWESTYCJE KONSERWATYWNE. ANALIZA HISTORYCZNA OSTATNICH 20 LAT
- CZY WARTO ZAMIESZKAĆ W HISZPANII? PRAWO BECKHAMA, CZYLI JAK NIE PŁACIĆ PODATKÓW W HISZPANII
- IS IT WORTH LIVING IN SPAIN? BECKHAM 'S LAW, HOW TO AVOID PAYING TAXES IN SPAIN
- ESTONIAN CIT 2022 AS A REMEDY FOR THE POLISH DEAL
- ESTOŃSKI CIT 2022 JAKO REMEDIUM NA POLSKI ŁAD
-
Styczeń
- HOW CAN YOU SET UP AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND IN A FEW WEEKS?
- JAK MOŻNA ZAŁOŻYĆ ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCYJNĄ W KILKA TYGODNI?
- DO CLOSED-END INVESTMENT FUNDS STILL PAY OFF?
- CZY FUNDUSZE INWESTYCYJNE ZAMKNIĘTE JESZCZE SIĘ OPŁACAJĄ?
- 6 REASONS WHY IT IS WORTH DEVELOPING A BUSINESS OUTSIDE POLISH BORDERS
- 6 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO ROZWIJAĆ BIZNES POZA POLSKĄ
-
Grudzień
-
2021
-
Grudzień
-
Listopad
-
Październik
- LIFE IN TENERIFE – TAXES AND REAL ESTATE IN THE CANARY ISLANDS
- TENERYFA NA ŻYCIE – PODATKI I NIERUCHOMOŚCI NA WYSPACH KANARYJSKICH
- TURNKEY REORGANISATION – HOW TO PREPARE A BUSINESS FOR INTERNATIONAL EXPANSION
- REORGANIZACJA POD KLUCZ CZYLI JAK PRZYGOTOWAĆ BIZNES NA EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ
- BUSINESS EXPANSION OUTSIDE THE EU – LET’S HAVE A LOOK AT OTHER CONTINENTS
- EKSPANSJA BIZNESU POZA UE – SPÓJRZMY NA INNE KONTYNENTY
-
Wrzesień
-
Sierpień
- MAJĄTEK RODZINNY
- COMPANY RELOCATION WITHIN THE EU: PROCESS ANALYSIS AND CASE STUDY
- PRZENIESIENIE SPÓŁKI W OBRĘBIE UE: ANALIZA PROCESU I CASE STUDY
- SCALING UP BUSINESS. TAXES IN ESTONIA, ITALY, UNITED KINGDOM, MALTA AND CYPRUS – COMPARISON
- EKSPANSJA BIZNESU. PODATKI W EUROPIE.
- POLSKI ŁAD OCZAMI PRZEDSIĘBIORCY
-
Lipiec
- EXPANDING NEXT DOOR – THE CZECH REPUBLIC, SLOVAKIA, GERMANY, ROMANIA
- EKSPANSJA PO SĄSIEDZKU – CZECHY, SŁOWACJA, NIEMIECY, RUMUNIA
- CONVERTIBLE DEBT IN POLAND
- CONVERTIBLE DEBT PRZY INWESTYCJACH PRE-SEED
- AIFs (ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS) LEAD THE WAY ON THE POLISH CAPITAL MARKET
- ASI WIEDZIE PRYM NA POLSKIM RYNKU KAPITAŁOWYM
- FAMILY FOUNDATIONS IN POLAND. CONCEPT VERSUS ENTREPRENEURS’ EXPECTATIONS
- FUNDACJA RODZINNA W POLSCE. ISTOTA POMYSŁU A OCZEKIWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW
-
Czerwiec
- CORPORATE TAX RELIEF AND INCENTIVES FOR INVESTORS – NEW (BETTER?) SOLUTIONS
- ULGI PODATKOWE I ZACHĘTY DLA INWESTORÓW – IDZIE NOWE (LEPSZE?)
- 9% CIT ZAMIAST 19%, JAK PŁACIĆ NIŻSZY PODATEK
- CYPRUS VS. UNITED ARAB EMIRATES, WHERE TO MOVE? CHANGE OF TAX RESIDENCE
- CYPR VS. ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE, GDZIE SIĘ WYPROWADZIĆ? ZMIANA REZYDENCJI PODATKOWEJ
-
Maj
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
-
Styczeń
- 6 MAJOR CHANGES IN THE BEHAVIOUR OF PRIVATE INVESTORS AND THEIR PORTFOLIOS IN 2020
- 6 GŁÓWNYCH ZMIAN W ZACHOWANIACH I PORTFELACH INWESTORÓW PRYWATNYCH W ROKU 2020
- TAX SIMPLIFICATION 2021 IN POLAND – A MAGNET FOR FOREIGN INVESTORS
- UPROSZCZENIA PODATKOWE 2021 W POLSCE – MAGNESEM DLA INWESTORÓW ZAGRANICZNYCH
- ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF) – A FIRST-CLASS INVESTMENT VEHICLE AT YOUR FINGERTIPS
- ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA (ASI). PIERWSZORZĘDNY WEHIKUŁ INWESTYCYJNY NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI
- ESTONIAN CIT – EFFECTIVE REDUCTION IN CORPORATE TAX IN POLAND
- CIT ESTOŃSKI – EFEKTYWNE OBNIŻENIE OPODATKOWANIA SPÓŁEK W POLSCE
-
Grudzień
-
2020
-
Grudzień
-
Listopad
- WE BREAK STEREOTYPES! PRECONCEPTIONS ABOUT LAWYERS AND THE REALITY OF BUSINESS
- AM I REALLY SAVING MYSELF MONEY? TODAY I WILL SAVE 100 PLN TO LOSE 1000 PLN TOMORROW
- ŁAMIEMY STEREOTYPY! CZYLI PRZEKONANIA O PRAWNIKACH, A REALIA BIZNESU
- CZY TO NAPRAWDĘ OSZCZĘDNOŚĆ? DZIŚ „ZAOSZCZĘDZĘ” 100 ZŁ ŻEBY JUTRO STRACIĆ 1000 ZŁ
- ZAPRASZAMY do MONAKO
- WHY IS IT WORTH BECOMING A TAX RESIDENT OF MONACO?
- DLACZEGO WARTO ZOSTAĆ REZYDENTEM MONAKO? PODATKI W MONAKO
-
Październik
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Czerwiec
- THE WORLD IS CHANGING, AND YOU ARE STILL LOOKING FOR A UNICORN? In this article, we tell you everything you need to know to find one
- ŚWIAT SIĘ ZMIENIA, A TY WCIĄŻ SZUKASZ JEDNOROŻCA. Wszystko co musisz wiedzieć aby go znaleźć napisaliśmy tutaj
- KRYZYSOWE INWESTYCJE, CZYLI: ODWAŻNA INWESTYCJA WYMAGA OSTROŻNEGO PLANOWANIA
- JAK TRWOGA TO DO PRAWNIKA – NIEPOKOJĄCE TENDENCJE WŚRÓD STARTUPÓW
-
Maj
-
Kwiecień
- AMERICAN TAX COMPETITION. HELPFUL OR „HARMFUL”
- KONKURENCJA PODATKOWA PO AMERYKAŃSKU. POŻĄDANA, CZY „SZKODLIWA”
- PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO. Czyli jak inwestować, żeby nie stracić
- INVESTING IN HARD TIMES: HOW TO SET UP YOUR BUSINESS IN NEW YORK
- APETYT NA INWESTYCJE W TRUDNYCH CZASACH. SPÓŁKA W NOWYM YORKU
- WPŁYW PANDEMII NA TRANSAKCJE FUZJI I PRZEJĘĆ
- IMPACT OF A PANDEMIC ON MERGERS AND ACQUISITIONS
- PODATKI NA TRUDNE CZASY
-
Marzec
-
Luty
-
Grudzień
-
2019
-
2018
-
2017
-
2016
-
2015
-
Grudzień
-
Listopad
- Zwrot PCC od czynności restrukturyzacyjnych z udziałem spółek komandytowo-akcyjnych
- Zmiany podatkowe na Cyprze zachętą dla potencjalnych inwestorów
- Cypryjskie fundusze inwestycyjne mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego w Polsce
- Nowe sankcje za niezłożenie sprawozdania finansowego
- Europejskie poświadczenie dziedziczenia
-
Październik
-
Lipiec
-
Grudzień
Kategorie
- Alternatywna Spółka Inwestycyjna (19)
- Inwestycje (56)
- Jurysdykcje (13)
- M&A (14)
- Podatki (81)
- Polska Fundacja Rodzinna (6)
- Polska Spółka Holdingowa (2)
- Prawo (44)
- Relokacja (9)
- Reorganizacja (6)
- Rezydencja Podatkowa (13)
- Rozliczanie Podatku (5)
- Sukcesja (10)
- Sukcesja rodzinna (2)
- Ulgi Podatkowe (5)
- Wealth Advisory (11)
- Wyjście za granicę (18)
- Zabezpieczenie aktywów (2)

Nowe publikacje
Chcesz być na bieżąco, wpisz mail, a otrzymasz nowe publikacje prosto do skrzynki: