OBSŁUGA TRANSAKCJI | M&A | EXIT

Chcesz się zaangażować w inwestycje bardziej niż do tej pory? Doskonale wiesz, że kapitał dziś trzeba chronić szczególnie, a jest to trudniejsze niż kiedykolwiek. Planujesz inwestycje w nowy biznes (nabycie udziałów) lub chcesz dokapitalizować ciekawy start-up?

 

A może jesteś już w rozmowach i oczekujesz szybkiego zamknięcia procesu? Wiesz, że inwestycja jest warta zachodu, ale nie za wszelką cenę. Zaś negocjacje zatrzymały się w martwym punkcie i potrzebujesz doświadczonego doradcy?

 

O sprzedaży tj. wyjściu z inwestycji można przeczytać TU (KLIKNIJ) 

 

Na co zwrócić uwagę przy transakcji?

 

Obok analiz sprawozdań finansowych oraz prognoz (modeli finansowych), jak i samego biznesu i jego skalowalności należy zwrócić uwagę na założycieli i zespół spółki, w którą chcemy zainwestować. Doświadczenie, zaangażowanie czasowe i finansowe jego członków, a w szczególności ich oddanie temu konkretnemu projektowi/spółce. W tym miejscu należy ocenić zarówno kwestie miękkie, biznesowe jak i twarde. Np.: czy zbyt duże rozwodnienie założycieli nie pozbawi ich zaangażowania w dalszy rozwój spółki.

 

Kondycja finansowa spółki jest uzależniona nie tylko od wsparcia inwestorskiego, ale również, a może nawet przede wszystkim od sytuacji na rynku oraz umiejętnej sprzedaży i zarządzania zobowiązaniami spółki. To bardzo istotny parametr, który trzeba zbadać przed powierzeniem spółce swoich środków.

 

W przypadku finansowania długiem, kiedy spółka nie zapewnia nam zwrotu z inwestycji w postaci udziału w zyskach należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden element. Czy zaoferowane przez spółkę zabezpieczenie inwestycji jest dla Inwestora bezpieczne. Co oznacza nie tyle jego wycenę, ale płynność – a więc szybką możliwość spieniężenia na wypadek, gdyby spółka nie byłaby w stanie realizować swoich zobowiązań na bieżąco.

 

Co jest ważne podczas rozmów?

 

Doświadczenie w negocjacjach i umiejętność komunikacji jest niezmiernie ważna. Dotyczy to nie tylko Inwestora, ale również wspierających go doradców. Ich doświadczenie w biznesie obok kompetencji prawnych i podatkowych jest bardzo istotnym atutem, który może pomóc w sprawnym zamknięciu rozmów oraz w pozyskaniu korzystnych warunków transakcji.

 

Co się składa na proces M&A?

 

To przede wszystkim wielopoziomowe negocjacje. Aby być do nich dobrze przygotowanym konieczne jest przeprowadzenie dobrego due diligence czyli dobre zbadanie i rozpoznanie tzw. „targetu” – celu inwestycyjnego.

 

Sam proces M&A z lotu ptaka wygląda tak:

 

  • due diligence – czyli audyt pozwalający rozpoznać ryzyka związane z nabywanymi aktywami, aby dogłębnie poznać co składa się na nabywane wartości (kluczowe kontrakty, prawa itp.) oraz wykluczyć lub zdiagnozować ryzyka
  • negocjacje – te toczą się praktycznie nieustająco, ale ich katalizatorem jest due diligence
  • ustalenie struktury transakcji – to zależy od wielu rzeczy np. od tego co nabywamy, jakie są ryzyka, struktura nabywcy i zbywcy, kwestie podatkowe itp. – zazwyczaj wymaga to odrębnej analizy
  • transakcja – ta może mieć kilka składowych elementów i być jedno lub wielostopniowa – zazwyczaj jest to zawarcie wynegocjowanej i przygotowanej przez prawników umowy obejmującej zobowiązania każdej ze stron, cenę, określenie zasad odpowiedzialności itp.
  • płatność ceny – zazwyczaj jest podzielona na transze, których płatność uzależniona jest od spełnienia określonych warunków, niejednokrotnie wykorzystuje się do jej zapłaty mechanizmy umowy escrow czy depozytu notarialnego, gdzie środki podlegają zdeponowaniu w banku albo u notariusza i są zwalniane po spełnieniu określonych warunków.

 

Dlaczego klienci nas wybierają? 

 

Nasz zespół ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu tego typu projektów zarówno na rynku polskim, jak międzynarodowym. Jesteśmy adwokatami i radcami prawnymi oraz doradcami restrukturyzacyjnymi. Mamy szeroką wiedzę w zakresie strukturyzacji biznesu, aspektów podatkowych transakcji, a co więcej posiadamy własne doświadczenia biznesowe i inwestycyjne. Doskonale wiemy, gdzie się zatrzymać i na co zwrócić uwagę.

 

Wieloletnie i międzynarodowe doświadczenie

 

  • Od ponad 20 lat doradzamy w obszarze fuzji i przejęć. Nasz zespół ma za sobą ponad sto sfinalizowanych transakcji.
  • Zajmujemy stanowisko mediatora, gdy Twoje rozmowy dojdą do martwego punktu. To my doprowadzimy Was ponownie do stołu i pomożemy zamknąć transakcję.
  • Posiadamy bogate doświadczenie – od negocjacji, przez kompleksowe przygotowanie dokumentacji transakcyjnej, aż po obsługę i zabezpieczenie interesów inwestora po transakcji.
  • Współpracujemy ze stałą grupą doświadczonych doradców zagranicznych, gwarantując płynność i bezpieczeństwo prawno-podatkowe transakcji w różnych jurysdykcjach.

 

Obsługa 360-stopni

 

  • Przeprowadzamy analizy i badania due diligence (audyt prawny i podatkowy)
  • Wspieramy klientów w negocjacjach.
  • Opracowujemy umowy inwestycyjne, mając na względzie nie tylko zabezpieczenie klienta, a też biznesowy cel prowadzonych działań.
  • Działamy na wielu polach. Poza obsługą prawną i podatkową nasz zespół zapewnia wsparcie w rozmowach biznesowych (transakcyjnych i handlowych) zarówno w kraju i zagranicą.
  • Reprezentujemy klientów przed instytucjami regulacyjnymi(np. UOKiK, KNF), sądami oraz organami podatkowymi.
  • Wspieramy klientów po-transakcyjnie– co to znaczy? – pilnujemy rozliczenia transakcji, wdrożenia uzgodnień czy wykonania zobowiązań drugiej strony.

 

Przykładowe projekty:

 

LIDER NAJWIĘKSZEJ TRANSAKCJI M&A W SEKTORZE TMT OSTATNICH LAT – AKWIZYCJA ZA PRAWIE 3 MILARDY ZŁOTYCH

Prowadziliśmy jedną z największych transakcji akwizycyjnych na rynku TMT od wielu lat! Dodatkowo, obsługiwaliśmy interesy jednego z trzech głównych beneficjentów tej transakcji – obsługa ta obejmowała m.in. zaplanowanie przepływów finansowych i rozliczenia transakcji, negocjacje, wypracowywanie stanowiska i zapewnienie współpracy po stronie TFI zaangażowanego w proces, rozliczenie przepływów w ramach struktury, koordynację aspektów międzynarodowych, obsługę prawną i podatkową, etc.

 

OBSŁUGA TRANSAKCJI M&A NA RYNKU AMERYKAŃSKIM – WARTOŚĆ 2 MLN USD

Doradztwo na rzecz jednego z akcjonariuszy przy transakcji M&A dotyczącej akcji amerykańskiej spółki będącej liderem środowisk wykonawczych Java; doradztwo prawno-podatkowe, w tym zaplanowanie, opracowanie dokumentów, wdrożenie i koordynacja rozliczenia przepływów pieniężnych pomiędzy stronami tej międzynarodowej transakcji.

 

OBSŁUGA WEJŚCIA INWESTORA STRATEGICZNEGO, ZABEZPIECZENIE JEGO POZYCJI W STARTUPIE

Wejście inwestora do Cools Group S.A. (produkcja lodów spożywczych) – due diligence, negocjowanie listu intencyjnego oraz term sheet, wdrożenie transakcji, przygotowanie struktury pod wejście inwestora (na zlecenie inwestora założenie nowej spółki akcyjnej), konstrukcja statutu i schematu łańcucha dofinansowań, ułożenie ładu korporacyjnego w nowej spółce.

andrzej-salamacha
Andrzej Sałamacha

partner/radca prawny

tel. +48 606 524 752 salamacha@panasiuk.com.pl
Marcin Czapski

Partner/Radca Prawny

tel. +48 22 625 16 36 info@panasiuk.com.pl

E-book

„Praktyczny przewodnik
o podatkach międzynarodowych
Dla inwestorów
i przedsiębiorców
- prosto podane a b c”

Pobierz bezpłatnie

Nasze biura

Warsaw, Poland

Panasiuk & Partners sp.k.
Nowogrodzka 10/8
00-511 Warszawa

Lugano, Switzerland

Panasiuk & Partners sp.k.
Representative Office, Lugano

Via Lugano 13 | P.O. Box 317
6982 Agno - Switzerland

Email: info@panasiuk.com.pl

Dane rejestrowe

Panasiuk & Partners sp.k., ul. Nowogrodzka 10/8, 00-511 Warszawa,
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
KRS 0000465801, NIP 7010384537

Copyrights © 2021 by Panasiuk&Partners. All rights reserved.
Design by NETIVO

Dziękujemy, pomyślnie zapisałeś się na naszą listę mailingową.