POLSKI ŁAD wesprze innowacje | CZ II.

Polski Ład sporo namiesza w podatkach. Sypiąca się zewsząd krytyka na jakość uchwalonych przepisów i sposób procedowania nie jest bezpodstawna. Przyznać jednak należy, że oprócz wielu regulacji dokładających podatnikom obowiązków i ograniczających prawo do rozliczenia kosztów, pojawia się kilka instrumentów podatkowych, które wychodzą naprzeciw podatnikom. Część z nich na pewno spodoba się przedsiębiorcom i zapewne pozytywnie wpłynie na rozwój inwestycji w innowacje.
Poprawki w uldze B+R
Ulga B+R działająca w polskim systemie podatkowym od 2016 r. wydaje się już dobrze dopracowanym i funkcjonującym narzędziem planowania podatkowego. Po licznych nowelizacjach i wielu zapytaniach podatników w interpretacjach podatkowych, od 2019 r. zmian w tych przepisach nie było. Obecna nowelizacja, której celem w głównej mierze jest wspieranie rozwoju nowych technologii i wzrost zatrudnienia w tym obszarze, polega przede wszystkim na poniesieniu limitów odliczeń kosztów kwalifikowanych. Zwiększenia dotyczą przede wszystkim małych i średnich podatników posiadających status centrów badawczo- rozwojowych, którzy w 200% będą mogli odliczać wszystkie koszty kwalifikowane (do tej pory 150%). Nie mniej pozostali podatnicy również skorzystają. W ich przypadku zwiększeniu do 200% ulega wysokość odliczeń kosztów związanych z zatrudnieniem osób związanych z działalnością badawczo- rozwojową. Dotyczy to zarówno kwoty wynagrodzenia brutto pracowników jaki i składek ZUS finansowanych przez płatnika i to zarówno z tytułu umów o pracę jak i umów zlecenia, i umów o dzieło. Tym samym, raz poniesiony przez podatnika koszt wynagrodzenia pracownika zaangażowanego w działalność B+R zmniejsza podstawę opodatkowania trzykrotnie: raz jako koszt uzyskania przychodu i w dwukrotnej wysokości przy zastosowaniu ulgi B+R przy obliczaniu podstawy opodatkowania.
W ramach nowelizacji dokonano również rozszerzenia prawa do korzystania z ulgi B+R. Do tej pory kwotę ulgi można było odliczyć jedynie od podstawy opodatkowania z działalności innej niż zyski kapitałowe opodatkowanej według ogólnych zasad. Nie było więc możliwe łączne korzystanie z obu preferencji dla działalności badawczo-rozwojowej tzn. podstawa opodatkowania podatkiem IP-Box 5%, nie ulegała obniżeniu o koszty działalności B+R. Teraz będzie to możliwe, ale odliczeniu od przychodów opodatkowanych IP BOX będą podlegały tylko koszty kwalifikowane związane z tym określonym prawem tzn. gdy podatnik osiąga dochody ze sprzedaży programu komputerowego, to od podstawy opodatkowania będzie mógł odliczyć koszty kwalifikowane związane z wytworzeniem tego konkretnego programu.
W ramach Polskiego Ładu wchodzi w życie też kilka nowych ulg na rozwój, w tym dwie szczególnie długo oczekiwane: ulga na prototyp i ulga na robotyzację
Ulga na prototyp
Ulga na prototyp ma działać na podobnej zasadzie jak ulga B+R tzn. koszty wymienione w przepisie jako związane z próbną produkcją i wprowadzeniem na rynek nowego produktu mogą być odliczone od podstawy opodatkowania. Kwota odliczeń nie jest tak spektakularna jak w przypadku działalności badawczo-rozwojowej, bo wynosi zaledwie 30% tych kosztów, maksymalnie 10% przychodu z działalności innej niż zyski kapitałowe. Nie mniej, dla firm wprowadzających innowacje produktowe będzie to ekstra premia, zaś tych nie do końca przekonanych do podejmowania takich prób, może zachęcić. Zdjęta zostanie z ich barków część ryzyka ekonomicznego tych działań.
Jakie koszty uznane są przez ustawodawcę za związane z próbną produkcją?
To przede wszystkim koszty związane z zakupem czy dostosowaniem już posiadanych maszyn do produkcji nowego produktu, a także zakup surowców i materiałów na potrzeby produkcji partii próbnej. Oprócz kosztów produkcji, ulga na prototyp obejmuje również koszty wprowadzenia na rynek nowego produktu, czyli koszty badań, ekspertyz, certyfikatów, pozwoleń itp. niezbędnych do dopuszczenia produktu na rynek. Ponad to są to koszty badania cyklu życia produktu i systemu weryfikacji technologii środowiskowych.
Odliczenia ulgi dokonuje się w zeznaniu rocznym, za który poniesione zostały koszty próbnej produkcji. Jeżeli kwota dochodu nie daje możliwości odliczenia ulgi w całości lub w części można tego dokonać w kolejnych sześciu latach podatkowych.
Ulga na prototyp w niezły sposób uzupełnia ulgę B+R w przedsiębiorstwach, gdzie prowadzona jest działalność badawczo-rozwojowa nad wytwarzaniem nowych produktów, ale wprowadzenie nowych pomysłów wymaga poczynienia dużych inwestycji w gotowy sprzęt. Jego zakup nie jest objęty zakresem ulgi B+R, ale będzie wchodził w zakres ulgi na prototyp.
Stosując obie ulgi należy jednak uważać, aby nie zaliczyć tych samych kosztów do dwóch ulg. Wydaje się, że istnieją obszary które będą wymagały uzyskania interpretacji indywidualnej, aby upewnić się w ramach, której ulgi i w jakiej wartości rozliczyć koszty: 100% w ramach B+R czy 30% w ramach ulgi na prototyp.
Na koniec jeszcze najważniejsza kwestia – ulga na prototyp dotyczy tylko produktów w rozumieniu ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usług. Musimy mieć więc do czynienia z fizycznym towarem przekazywanym nabywcy.
Ulga na robotyzację
W 2022 r. wchodzi w życie również długo oczekiwana ulga na robotyzację. Według obecnych założeń ulga będzie limitowana czasowo (w odróżnieniu od innych, które na ten moment wprowadzone są bezterminowo). Zgodnie z zapisami nowelizacji prawo do ulgi przysługiwać będzie w latach 2022-2026.
Podatnik będzie mógł w zeznaniu rocznym odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie będzie mogła przekroczyć osiągniętego w danym roku podatkowym dochodu.
Wydatki na robotyzację to koszty nabycia:
- fabrycznie nowych robotów przemysłowych,
- urządzeń peryferyjnych związanych z nimi,
- urządzeń mających zapewnić bezpieczeństwo osób obsługujących i ich współpracę robotami,
- maszyn służących do zdalnego zarządzania, monitorowania, serwisowania robotów
- oprogramowania do obsługi robotów przemysłowych
- usług szkoleniowych dotyczących obsługi robotów
Wydatkami na robotyzację będą również opłaty leasingowe dotyczące robotów przemysłowych.
Ustawa zawiera szczegółowe określenie czym jest robot przemysłowy. Na potrzeby skorzystania z ulgi koniecznym jest, by zakupywany sprzęt spełniał ustawową definicję robota przemysłowego. W dużej mierze definicja ta opiera się na pojęciu robota przemysłowego według normy ISO ITR 8373.
Robotem przemysłowym zgodnie z przepisami będzie automatycznie sterowana, programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadająca właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
- wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
- jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
- jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
- jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Jest to wieloelementowa i skomplikowana definicja, a określenie czy sprzęt się w nią wpisuje wymaga dużej wiedzy technicznej. Wydaje się również, że w ten sposób wiele maszyn, które podatnicy intuicyjnie uznają za roboty w świetle tych regulacji nimi nie będzie. Uwagę na ten problem jak i na kwestię ograniczenia odliczeń tylko do wydatków na nowe roboty, zwracała uwagę Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji w toku konsultacji publicznych. Niestety zastrzeżenia te nie wpłynęły na kształt przyjętych przepisów.
Ulga na zatrudnienie innowacyjnych pracowników
W tym przypadku nie do końca można mówić o samodzielnej uldze. Ulga na innowacyjnych pracowników to de facto sposób rozliczenia kosztów kwalifikowanych w ramach ulgi na działalność B+R. Podmioty realizujące działalność badawczo – rozwojową, mogą odliczać koszty takiej działalności od podstawy opodatkowania. W sytuacji, gdy odliczenie przekracza kwotę dochodu pojawia się jednak problem. Podatnik może przenieść takie odliczenie na kolejny z sześciu najbliższych lat podatkowych. W wielu jednak sytuacjach ma to wpływ na płynność finansową podmiotów, które poniosły koszty działalności badawczo- rozwojowej. Częściowo te negatywne konsekwencje zniwelowane są poprzez możliwość otrzymania zwrotu gotówkowego ulgi B+R. Uprawnie takie dotyczy jednak tylko nowoutworzony podatników i to z wyłączeniem sytuacji, gdy podmiot powstał w wyniku przekształcenia.
Dzięki znowelizowanym przepisom, podmioty prowadzące działalność badawczo-rozwojową, które wykazały stratę lub dochód niedający możliwość do pełnego odliczenia kosztów kwalifikowanych, będą mogły odliczyć te koszty w sposób pozwalający zapewnić płynność finansową. Odliczenie dokonywane będzie od kwoty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych jakie podatnik powinien odprowadzić od wynagrodzeń osób prowadzących w firmie prace badawczo- rozwojowe. Tym samym podatnik będzie musiał mniej zapłacić do urzędu skarbowego, a więc będzie dysponował większa kwotą wolnych środków finansowych.
Niestety nie jest na ten moment wiadome czy komu przysługiwać będzie kwota odliczenia: podatnikowi korzystającemu z ulgi czy pracownikowi, którego zaliczka na podatek będzie zmniejszona. Zgodnie z uzasadnieniem projektu celem ulgi jest pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników poprzez zwiększenie ich wynagrodzeń. Nie mniej odliczenia dokonuje się nie od zaliczek jakie mają być potrącone od wynagrodzeń, a od zaliczek, które mają być przekazane do urzędu skarbowego, a więc wydaje się, że dotyczą płatnika. Tym samym to podatnik- płatnik dysponuje tą kwotą i decyduje w jaki sposób ją zagospodarować. Nie istnieją też przepisy w podatku dochodowym od osób fizycznych, które odnosiłyby się do tej kwestii, co zdaje się potwierdzać, że dysponentem tych kwot będzie pracodawca. Tym samym to on zdecyduje czy przeznaczy te pieniądze na zwiększenie wynagrodzeń pracowników, inne działania badawczo-rozwojowe czy zapewni płynność bieżącej działalności operacyjnej.
Ulga na zwiększenie sprzedaży
Celem wprowadzonej ulgi jest umożliwienie podwójnego uwzględniania w rozliczeniu podatkowym, kosztów związanych ze zwiększeniem przychodów ze sprzedaży produktów. Skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji, doszło do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uzyskania przychodów ze sprzedaży dotychczas nieoferowanych produktów lub sprzedaży na nowym rynku. Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym ponieśli wydatki.
Kwota odliczenia przysługuje do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł.
Kosztami poniesionymi na zwiększenie sprzedaży są koszty:
- uczestnictwa w targach, poniesione na organizację miejsca wystawowego oraz zakup biletów lotniczych, zakwaterowania i wyżywienia dla pracowników;
- działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
- dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
- przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
- przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu rocznym, w którym poniesione są wydatki, a gdy dochód podatnika nie pozwala na pełne odliczenie w kolejnych sześciu latach podatkowych.
Jeżeli podatnik poniósł koszty, dokonał ich odliczenia, a mimo to nie dojdzie do wzrostu przychodów w kolejnych dwóch latach, podatnik zobowiązany jest do zwrotu ulgi poprzez wykazanie odliczonej dotychczas kwoty w zeznaniu podatkowym za rok, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży.
Podsumowując
Patrząc na zakres wszystkich tych zachęt wydaje się, że najłatwiejszą w stosowaniu i najpowszechniejszą będzie ulga na wzrost sprzedaży. Pozostałe odliczenia będą prawdopodobnie wymagały uszczegółowienia czy wyjaśnienia, bądź to w kolejnych nowelizacjach przepisów bądź w interpretacjach czy objaśnieniach podatkowych. Jest to o tyle istotne i problematyczne jednocześnie, że wydaje się, że w pewnych przypadkach zakresy ulg pokrywają się. Wciąż brakuje też informacji o tym w jaki sposób dokumentować spełnienie przesłanek do skorzystania z ulgi np. na jakiej podstawie oceniane będzie, czy sprzęt może być uznany za robota przemysłowego. Czy konieczna będzie w tym wypadku opinia niezależnej instytucji badawczej czy wystarczy specyfikacja producenta. Jak w przypadku każdej nowelizacji tak i tu pojawia się wiele niewiadomych i wątpliwości. Zmiany te wprowadzają dla przedsiębiorców tak wiele możliwości, że obecnie warto się pochylić nad indywidualną interpretacją i analizą zastosowania możliwych ulg. Koszty indywidualnej analizy podatkowej i uzyskania interpretacji są minimalne w stosunku do możliwych oszczędności i korzyści.

Blog pod redakcją dr Anny Marii Panasiuk

Założyciel i partner zarządzający kancelarii Panasiuk & Partners. Wieloletni doradca klienta w wealth management. Kieruje zespołem prawników, doradców podatkowych i księgowych, gdzie usługi zespołu skierowane są na efektywne zarządzenia portfelem klientów.
Autorzy

dr Anna Maria Panasiuk
partner zarządzający | adwokat | wealth advisor
Andrzej Sałamacha
partner, radca prawny
Magda Kwiatkowska
radca prawny
Szczepan Adamski
OF COUNSEL | PRAWNIK | PREZES ZARZĄDU YOURS SP. Z O.O.
Sabina Tyszko
konsultant podatkowy
Piotr Świąć
adwokat
Adam Apel
doradca podatkowy
Monika Baran
radca prawny
Kamil Kowalik
doradca podatkowy
Katarzyna Bieńkowska
radca prawny,
doradca podatkowy YOURS Panasiuk
Paweł Szumowski
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Edyta Winnicka
prawnik
Antoni Goraj
radca prawny
Katarzyna Zając
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Paweł Turek
doradca podatkowy
Michał Nowacki
radca prawny
Sylwia Rybicka
dyrektor ds. rozwoju
Sylwia Rozwandowicz
adwokat
Marta Kwiatkowska - Abramowska
asystent prawny
dr Adam Barcikowski
head of tax | doradca podatkowy
Dorota Sajewicz
investment partner
dr Maja Czarzasty- Hercberg
OF COUNSEL/RADCA PRAWNY
Maciej Małachowski
aplikant radcowski
Klaudia Borkowska
Aplikantka adwokacka
Archiwum
-
2023
-
2022
-
Grudzień
- POLISH FAMILY FOUNDATION – A new solution for entrepreneurs
- POLSKA FUNDACJA RODZINNA – nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców
- INVESTMENT FUNDS IN THE NETHERLANDS – ABC OF SETTING UP OF AIF
- FUNDUSZE INWESTYCYJNE W HOLANDII – ABC ZAŁOŻENIA AFI
- TAX INCENTIVES TO INVEST IN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF)
- ZACHĘTY PODATKOWE DO INWESTYCJI W ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCJNĄ (ASI)
-
Listopad
-
Październik
- CAN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND SERVE THE PURPOSES OF PRIVATE INVESTMENTS?
- CZY ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA MOŻE SŁUŻYĆ PRYWATNYM INWESTYCJOM?
- M&A – TRANSACTION TRIVIA IN MERGERS & ACQUISITIONS
- M&A – CIEKAWOSTKI TRANSAKCJI MERGERS & ACQUISITION
- HISZPAŃSKA REZYDENCJA PODATKOWA – PUZZLE DLA WTAJEMNICZONYCH!
- Spanish tax residence – jigsaw puzzles for the initiated!
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Lipiec
-
Maj
- PODWÓJNA REZYDENCJA PODATKOWA – 4 PRZYKŁADY POWSTANIA [CZĘŚĆ II OSOBY PRYWATNE]
- DUAL TAX RESIDENCE – 4 EXAMPLES OF ITS EMERGENCE [PART II NATURAL PERSONS]
- INVESTORS’ Q&A ABOUT THE ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS
- O CO NAJCZĘŚCIEJ PYTAJĄ INWESTORZY W KONTEKŚCIE ASI (ALTERNATYWNYCH SPÓŁEK INWESTYCYJNYCH)?
- REVOLUTION ON THE MERGERS & ACQUISITIONS MARKET – RECORD-BREAKING M&A TRANSACTIONS IN POLAND
- REWOLUCJA NA RYNKU FUZJI I PRZEJĘĆ – REKORDOWE TRANSAKCJE M&A W POLSCE
- 7 SINS COMMITTED WHILE RUNNING A BUSINESS AND MAKING INVESTMENTS
- 7 GRZECHÓW PRZY PROWADZENIU BIZNESU I INWESTYCJACH
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
- SIMPLE CONSERVATIVE INVESTMENTS. HISTORICAL ANALYSIS OF THE LAST 20 YEARS
- PROSTE INWESTYCJE KONSERWATYWNE. ANALIZA HISTORYCZNA OSTATNICH 20 LAT
- CZY WARTO ZAMIESZKAĆ W HISZPANII? PRAWO BECKHAMA, CZYLI JAK NIE PŁACIĆ PODATKÓW W HISZPANII
- IS IT WORTH LIVING IN SPAIN? BECKHAM 'S LAW, HOW TO AVOID PAYING TAXES IN SPAIN
- ESTONIAN CIT 2022 AS A REMEDY FOR THE POLISH DEAL
- ESTOŃSKI CIT 2022 JAKO REMEDIUM NA POLSKI ŁAD
-
Styczeń
- HOW CAN YOU SET UP AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND IN A FEW WEEKS?
- JAK MOŻNA ZAŁOŻYĆ ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCYJNĄ W KILKA TYGODNI?
- DO CLOSED-END INVESTMENT FUNDS STILL PAY OFF?
- CZY FUNDUSZE INWESTYCYJNE ZAMKNIĘTE JESZCZE SIĘ OPŁACAJĄ?
- 6 REASONS WHY IT IS WORTH DEVELOPING A BUSINESS OUTSIDE POLISH BORDERS
- 6 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO ROZWIJAĆ BIZNES POZA POLSKĄ
-
Grudzień
-
2021
-
Grudzień
-
Listopad
-
Październik
- LIFE IN TENERIFE – TAXES AND REAL ESTATE IN THE CANARY ISLANDS
- TENERYFA NA ŻYCIE – PODATKI I NIERUCHOMOŚCI NA WYSPACH KANARYJSKICH
- TURNKEY REORGANISATION – HOW TO PREPARE A BUSINESS FOR INTERNATIONAL EXPANSION
- REORGANIZACJA POD KLUCZ CZYLI JAK PRZYGOTOWAĆ BIZNES NA EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ
- BUSINESS EXPANSION OUTSIDE THE EU – LET’S HAVE A LOOK AT OTHER CONTINENTS
- EKSPANSJA BIZNESU POZA UE – SPÓJRZMY NA INNE KONTYNENTY
-
Wrzesień
-
Sierpień
- MAJĄTEK RODZINNY
- COMPANY RELOCATION WITHIN THE EU: PROCESS ANALYSIS AND CASE STUDY
- PRZENIESIENIE SPÓŁKI W OBRĘBIE UE: ANALIZA PROCESU I CASE STUDY
- SCALING UP BUSINESS. TAXES IN ESTONIA, ITALY, UNITED KINGDOM, MALTA AND CYPRUS – COMPARISON
- EKSPANSJA BIZNESU. PODATKI W EUROPIE.
- POLSKI ŁAD OCZAMI PRZEDSIĘBIORCY
-
Lipiec
- EXPANDING NEXT DOOR – THE CZECH REPUBLIC, SLOVAKIA, GERMANY, ROMANIA
- EKSPANSJA PO SĄSIEDZKU – CZECHY, SŁOWACJA, NIEMIECY, RUMUNIA
- CONVERTIBLE DEBT IN POLAND
- CONVERTIBLE DEBT PRZY INWESTYCJACH PRE-SEED
- AIFs (ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS) LEAD THE WAY ON THE POLISH CAPITAL MARKET
- ASI WIEDZIE PRYM NA POLSKIM RYNKU KAPITAŁOWYM
- FAMILY FOUNDATIONS IN POLAND. CONCEPT VERSUS ENTREPRENEURS’ EXPECTATIONS
- FUNDACJA RODZINNA W POLSCE. ISTOTA POMYSŁU A OCZEKIWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW
-
Czerwiec
- CORPORATE TAX RELIEF AND INCENTIVES FOR INVESTORS – NEW (BETTER?) SOLUTIONS
- ULGI PODATKOWE I ZACHĘTY DLA INWESTORÓW – IDZIE NOWE (LEPSZE?)
- 9% CIT ZAMIAST 19%, JAK PŁACIĆ NIŻSZY PODATEK
- CYPRUS VS. UNITED ARAB EMIRATES, WHERE TO MOVE? CHANGE OF TAX RESIDENCE
- CYPR VS. ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE, GDZIE SIĘ WYPROWADZIĆ? ZMIANA REZYDENCJI PODATKOWEJ
-
Maj
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
-
Styczeń
- 6 MAJOR CHANGES IN THE BEHAVIOUR OF PRIVATE INVESTORS AND THEIR PORTFOLIOS IN 2020
- 6 GŁÓWNYCH ZMIAN W ZACHOWANIACH I PORTFELACH INWESTORÓW PRYWATNYCH W ROKU 2020
- TAX SIMPLIFICATION 2021 IN POLAND – A MAGNET FOR FOREIGN INVESTORS
- UPROSZCZENIA PODATKOWE 2021 W POLSCE – MAGNESEM DLA INWESTORÓW ZAGRANICZNYCH
- ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF) – A FIRST-CLASS INVESTMENT VEHICLE AT YOUR FINGERTIPS
- ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA (ASI). PIERWSZORZĘDNY WEHIKUŁ INWESTYCYJNY NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI
- ESTONIAN CIT – EFFECTIVE REDUCTION IN CORPORATE TAX IN POLAND
- CIT ESTOŃSKI – EFEKTYWNE OBNIŻENIE OPODATKOWANIA SPÓŁEK W POLSCE
-
Grudzień
-
2020
-
Grudzień
-
Listopad
- WE BREAK STEREOTYPES! PRECONCEPTIONS ABOUT LAWYERS AND THE REALITY OF BUSINESS
- AM I REALLY SAVING MYSELF MONEY? TODAY I WILL SAVE 100 PLN TO LOSE 1000 PLN TOMORROW
- ŁAMIEMY STEREOTYPY! CZYLI PRZEKONANIA O PRAWNIKACH, A REALIA BIZNESU
- CZY TO NAPRAWDĘ OSZCZĘDNOŚĆ? DZIŚ „ZAOSZCZĘDZĘ” 100 ZŁ ŻEBY JUTRO STRACIĆ 1000 ZŁ
- ZAPRASZAMY do MONAKO
- WHY IS IT WORTH BECOMING A TAX RESIDENT OF MONACO?
- DLACZEGO WARTO ZOSTAĆ REZYDENTEM MONAKO? PODATKI W MONAKO
-
Październik
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Czerwiec
- THE WORLD IS CHANGING, AND YOU ARE STILL LOOKING FOR A UNICORN? In this article, we tell you everything you need to know to find one
- ŚWIAT SIĘ ZMIENIA, A TY WCIĄŻ SZUKASZ JEDNOROŻCA. Wszystko co musisz wiedzieć aby go znaleźć napisaliśmy tutaj
- KRYZYSOWE INWESTYCJE, CZYLI: ODWAŻNA INWESTYCJA WYMAGA OSTROŻNEGO PLANOWANIA
- JAK TRWOGA TO DO PRAWNIKA – NIEPOKOJĄCE TENDENCJE WŚRÓD STARTUPÓW
-
Maj
-
Kwiecień
- AMERICAN TAX COMPETITION. HELPFUL OR „HARMFUL”
- KONKURENCJA PODATKOWA PO AMERYKAŃSKU. POŻĄDANA, CZY „SZKODLIWA”
- PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO. Czyli jak inwestować, żeby nie stracić
- INVESTING IN HARD TIMES: HOW TO SET UP YOUR BUSINESS IN NEW YORK
- APETYT NA INWESTYCJE W TRUDNYCH CZASACH. SPÓŁKA W NOWYM YORKU
- WPŁYW PANDEMII NA TRANSAKCJE FUZJI I PRZEJĘĆ
- IMPACT OF A PANDEMIC ON MERGERS AND ACQUISITIONS
- PODATKI NA TRUDNE CZASY
-
Marzec
-
Luty
-
Grudzień
-
2019
-
2018
-
2017
-
2016
-
2015
-
Grudzień
-
Listopad
- Zwrot PCC od czynności restrukturyzacyjnych z udziałem spółek komandytowo-akcyjnych
- Zmiany podatkowe na Cyprze zachętą dla potencjalnych inwestorów
- Cypryjskie fundusze inwestycyjne mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego w Polsce
- Nowe sankcje za niezłożenie sprawozdania finansowego
- Europejskie poświadczenie dziedziczenia
-
Październik
-
Lipiec
-
Grudzień
Kategorie
- Alternatywna Spółka Inwestycyjna (19)
- Inwestycje (56)
- Jurysdykcje (13)
- M&A (14)
- Podatki (81)
- Polska Fundacja Rodzinna (6)
- Polska Spółka Holdingowa (2)
- Prawo (44)
- Relokacja (9)
- Reorganizacja (6)
- Rezydencja Podatkowa (13)
- Rozliczanie Podatku (5)
- Sukcesja (10)
- Sukcesja rodzinna (2)
- Ulgi Podatkowe (5)
- Wealth Advisory (11)
- Wyjście za granicę (18)
- Zabezpieczenie aktywów (2)

Nowe publikacje
Chcesz być na bieżąco, wpisz mail, a otrzymasz nowe publikacje prosto do skrzynki: