REORGANIZACJA POD KLUCZ CZYLI JAK PRZYGOTOWAĆ BIZNES NA EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ

Okres pandemii pokazał, że polscy przedsiębiorcy coraz chętniej otwierają się na umiędzynarodowienie swojej działalności. Są nastawieni na aktywizację i podejmowanie nowych wyzwań, choćby takich jak ekspansja biznesu na rynki zagraniczne. Obserwujemy wzrost liczby projektów ukierunkowanych na skalowanie biznesu. W artykule opisujemy, jak przebiega taki proces i wyjaśniamy, dlaczego stanowi niemałe wyzwanie logistyczne.
Wejście na rynek międzynarodowy
Polscy przedsiębiorcy są mile widziani w wielu krajach, nie tylko europejskich, zwłaszcza gdy stoją za nimi innowacyjne technologie czy specjalistyczne usługi na wysokim poziomie. Nie oznacza to jednak, że ekspansja na inne rynki jest prosta. Pomijamy tu oczywiście aspekt konkurencji, bo ta (mniejsza lub większa) jest wszędzie. Chodzi o logistykę procesu ekspansji.
Konieczna jest dokładna analiza jakie funkcje/części działalności, gdzie należy ulokować, aby przepływy i struktura biznesu były przejrzyste i zrozumiałe dla organów podatkowych we wszystkich „zaangażowanych” krajach. Z drugiej strony, konieczne jest dobre zrozumienie, które elementy działalności, gdzie ulokować, aby możliwie efektywnie rozdzielić zadania w poszczególnych państwach. Na koniec, niezbędna jest identyfikacja i zaadresowanie ryzyk biznesowych.
Oczywiście, rozszerzenie działalności na skalę międzynarodową otwiera nieograniczone możliwości, ale niewątpliwie jest też niemałym wyzwaniem logistycznym. Cały proces trzeba najpierw gruntownie zaplanować i obsłużyć w Polsce, aby móc ruszyć z rozwojem w miejscu (miejscach) docelowym.
Pomysł na ekspansję w czasach dynamicznych zwrotów
Nasz klient będący, prowadzący dynamicznie rozwijającą się działalność edukacyjną, chcąc rozszerzyć swój biznes i wprowadzić go na rynek międzynarodowy, zwrócił się do nas z prośbą o wsparcie w planowanej ekspansji. Działalność klienta była rozproszona w kilku różnych podmiotach (kilka spółek kapitałowych i osobowych), co wymagało gruntownego przemyślenia i solidnego ustrukturyzowania nie tylko od strony prawnej, lecz przede wszystkim biznesowej.
Zamysł reorganizacji pojawił się jeszcze przed wybuchem pandemii i pierwotnie zakładał zupełnie inny scenariusz niż ten ostatecznie przeprowadzony. Sytuacja na świecie, w tym sytuacja gospodarcza, spowodowała konieczność modyfikacji koncepcji biznesowej. Ta musiała zmienić się zasadniczo z powodu drastycznych restrykcji jakie dotknęły branżę. Zdolność do transformacji klienta pozwoliła mu przystosować się i nie tylko nie stracić biznesu, ale doprowadzić wręcz do jego dynamicznego wzrostu (pomimo trudnych i niepewnych warunków!).
Dzięki efektywnej współpracy udało się ułożyć nowy scenariusz działania, dostosowany do nowych potrzeb rynku. Co z tym związane, w nowym układzie planów na biznes przeprowadziliśmy reorganizację odpowiadającą zmiennym warunkom – o tym więcej poniżej.
Przemyślana koncepcja reorganizacji to podstawa
Początkowo struktura obejmowała prowadzenie działalności w kilku spółkach jednocześnie, co było uzasadnione realizacją poszczególnych projektów w ramach odrębnych podmiotów. Jest to naturalny i zrozumiały sposób rozwoju biznesu. Jednak w miarę finalizowania kolejnych przedsięwzięć, odpadły podstawy dalszego utrzymywania wielopodmiotowej struktury. Co więcej, długofalowo taka konfiguracja powodowała również rozproszenie zasobów i środków finansowych, co dodatkowo utrudniało bieżące zarządzanie.
Aby nie generować zbędnych kosztów należało więc skonsolidować biznes mając na uwadze planowany rozwój na skalę międzynarodową. W tym przypadku ekspansja dotyczy rynku amerykańskiego oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Opracowana (a następnie wdrożona) koncepcja strukturyzacji opierała się na połączeniu spółek Klienta należących do tej samej grupy kapitałowej z jednym – wiodącym w ramach prowadzonej przez grupę działalności – podmiotem. Podmiot ten przejął majątek spółek. Dzięki temu udało się skoncentrować i ujednolicić biznes rozproszony na kilka jednostek, a jednocześnie zreduk0wać koszty administracyjne i operacyjne związane z utrzymywaniem rozbudowanej struktury.
Zarówno z punktu widzenia prawnego, jak i biznesowego, połączenie oparte na zasadzie sukcesji uniwersalnej (tj. przejęcie przez podmiot dominujący aktywów podmiotów zależnych) z równoczesnym założeniem spółki osobowej, stanowiło optymalne rozwiązanie i pozwoliło usprawnić dalszy rozwój grupy, przy uwzględnieniu planowanej ekspansji. Ponadto, połączenie udało się zrealizować w zaplanowanym czasie, przed wejściem w życie niekorzystnych akurat z perspektywy spółek z Grupy zmian prawnych, co pozwoliło do maksimum wykorzystać korzyści płynące z konsolidacji i wynikający z niej efekt synergii.
Ale to dopiero początek!
Wartość dodana ze strukturyzacji
Strukturyzacja pod przyszłą ekspansję została pomyślana w ten sposób, że spółka przejmująca inne podmioty w ramach łączenia, stała się centrum usług wspólnych, dysponujących wykwalifikowanym zespołem m.in. informatyków, księgowych, a także działem marketingu odpowiedzialnym za realizację projektów edukacyjnych. Dzięki temu stanowi ono zaplecze obsługowe dla głównej działalności biznesowej w poszczególnych jurysdykcjach.
Główna działalność, w której ulokowane jest know-how (czyli esencja biznesu) i działalność sprzedażowa, prowadzona jest w ramach spółek osobowych, które otwierane są na poszczególnych rynkach. W Polsce np.: jest to spółka jawna, w USA – LLC (Limited Liability Company), a w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – spółka kapitałowa Limited.
Idea rozwoju działalności opiera się bowiem na utworzeniu w poszczególnych jurysdykcjach (korzystnych z perspektywy biznesu klienta) tzw. spółek „odpowiedników” względem założonej w Polsce spółki osobowej dysponującej zapleczem merytorycznym). Całość biznesu – w Polsce, Europie, Stanach Zjednoczonych oraz Azji – będzie koordynowana przy wykorzystaniu Podmiotu Technicznego zlokalizowanej w Polsce z wyspecjalizowanym zapleczem techniczno-organizacyjnym, wykorzystującym zasoby i know-how całego zespołu każdej z połączonych spółek.
Ze względu na rozwój marki na skalę globalną i ekspansję skierowaną do odbiorców zagranicznych, Podmiot Techniczny ma zapewniać ośrodkom merytorycznym rozlokowanym w wybranych jurysdykcjach zaplecze niezbędne do prowadzenia działalności biznesowej i dotarcia do klientów. Chodzi o udostępnianie aktywów i usług polegających na obsłudze księgowej, prawnej, wsparciu sprzedażowym, tworzeniu i obsłudze baz danych czy udostępnianiu odpowiedniego oprogramowania komputerowego.
Wehikuł inwestycyjny na miarę
W ramach powyższej restrukturyzacji dodatkowo zostało dokonane odseparowanie działalności stricte biznesowej od inwestycyjnej. W osobnym podmiocie został stworzony wehikuł, który prowadzi działalność inwestycyjną. Jest on niezależny od core biznesu Grupy i dzięki temu pozwala właścicielowi na oddzielenie tych dwóch form aktywności, co jest istotne ze względu na kwestie rachunkowe, organizacyjne, ale przede wszystkim pozwala należycie zabezpieczyć i oddzielić aktywa osobiste od prowadzonej działalności zawodowej.
Jak przygotować biznes na ekspansję zagraniczną – podsumowanie
Dzięki strukturyzacji przeprowadzonej z myślą o strategii biznesu klienta, uzyskaliśmy:
- znaczne obniżenie kosztów funkcjonowania Grupy;
- uporządkowanie i skoncentrowanie zasobów, dzięki czemu zwiększył się ich potencjał;
- uproszczenie zarządzania Grupą;
- przejrzystą strukturę pod ekspansję międzynarodową (klarowna struktura, przejrzyste przepływy w ramach Grupy);
- bezpieczeństwo i niezależność aktywów osobistych od działalności biznesowej poprzez wydzielenie działalności inwestycyjnej od bieżącego core biznesu.
Przy realizacji każdego procesu strukturyzacji pod ekspansję międzynarodową liczy się przede wszystkim rozpoznanie celów strategicznych przedsiębiorców. Prawnicy i doradcy podatkowi nie mogą patrzeć wyłącznie na aktualną sytuację, czyli skupiać się na tzw. „tu i teraz”. Najważniejsza jest perspektywa. Dobre zrozumienie biznesu i wymiana informacji o planach to podstawa udanego procesu reorganizacji.
Istotne jest także pozyskiwanie informacji z różnych jurysdykcji, dokładna analiza wymogów prawnych, podatkowych, branżowych oraz umiejętność wprowadzenia najefektywniejszych rozwiązań z wykorzystaniem ulg czy innych przywilejów poszczególnych Państw. Znaczenie mają również doświadczenie i relacje z partnerami lokalnymi, którzy odgrywają kluczową rolę na etapie wdrożenia zaplanowanej struktury. Niewystarczająco przemyślana organizacja biznesu może bowiem zabić nawet najlepsze produkty i usługi, a w konsekwencji sprawić, że ekspansja – zamiast być dla przedsiębiorcy przysłowiowym wiatrem w żagle, skończy się fiaskiem.
Przygotowaliśmy cykl artykułów omawiających najpopularniejsze kierunki ekspansji, zapraszamy do zapoznania się z nimi:
Część I – Ekspansja po sąsiedzku – Czechy, Słowacja, Niemcy, Rumunia
Część II – Podatki w Estonii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, na Malcie i Cyprze
Część III – Ekspansja biznesu poza UE – spójrzmy na inne kontynenty


Blog pod redakcją dr Anny Marii Panasiuk

Założyciel i partner zarządzający kancelarii Panasiuk & Partners. Wieloletni doradca klienta w wealth management. Kieruje zespołem prawników, doradców podatkowych i księgowych, gdzie usługi zespołu skierowane są na efektywne zarządzenia portfelem klientów.
Autorzy

dr Anna Maria Panasiuk
partner zarządzający | adwokat | wealth advisor
Andrzej Sałamacha
partner, radca prawny
Magda Kwiatkowska
radca prawny
Szczepan Adamski
OF COUNSEL | PRAWNIK | PREZES ZARZĄDU YOURS SP. Z O.O.
Sabina Tyszko
konsultant podatkowy
Piotr Świąć
adwokat
Adam Apel
doradca podatkowy
Monika Baran
radca prawny
Kamil Kowalik
doradca podatkowy
Katarzyna Bieńkowska
radca prawny,
doradca podatkowy YOURS Panasiuk
Paweł Szumowski
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Edyta Winnicka
prawnik
Antoni Goraj
radca prawny
Katarzyna Zając
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Paweł Turek
doradca podatkowy
Michał Nowacki
radca prawny
Sylwia Rybicka
dyrektor ds. rozwoju
Sylwia Rozwandowicz
adwokat
Marta Kwiatkowska - Abramowska
asystent prawny
dr Adam Barcikowski
head of tax | doradca podatkowy
Dorota Sajewicz
investment partner
dr Maja Czarzasty- Hercberg
OF COUNSEL/RADCA PRAWNY
Maciej Małachowski
aplikant radcowski
Klaudia Borkowska
Aplikantka adwokacka
Archiwum
-
2023
-
2022
-
Grudzień
- POLISH FAMILY FOUNDATION – A new solution for entrepreneurs
- POLSKA FUNDACJA RODZINNA – nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców
- INVESTMENT FUNDS IN THE NETHERLANDS – ABC OF SETTING UP OF AIF
- FUNDUSZE INWESTYCYJNE W HOLANDII – ABC ZAŁOŻENIA AFI
- TAX INCENTIVES TO INVEST IN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF)
- ZACHĘTY PODATKOWE DO INWESTYCJI W ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCJNĄ (ASI)
-
Listopad
-
Październik
- CAN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND SERVE THE PURPOSES OF PRIVATE INVESTMENTS?
- CZY ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA MOŻE SŁUŻYĆ PRYWATNYM INWESTYCJOM?
- M&A – TRANSACTION TRIVIA IN MERGERS & ACQUISITIONS
- M&A – CIEKAWOSTKI TRANSAKCJI MERGERS & ACQUISITION
- HISZPAŃSKA REZYDENCJA PODATKOWA – PUZZLE DLA WTAJEMNICZONYCH!
- Spanish tax residence – jigsaw puzzles for the initiated!
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Lipiec
-
Maj
- PODWÓJNA REZYDENCJA PODATKOWA – 4 PRZYKŁADY POWSTANIA [CZĘŚĆ II OSOBY PRYWATNE]
- DUAL TAX RESIDENCE – 4 EXAMPLES OF ITS EMERGENCE [PART II NATURAL PERSONS]
- INVESTORS’ Q&A ABOUT THE ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS
- O CO NAJCZĘŚCIEJ PYTAJĄ INWESTORZY W KONTEKŚCIE ASI (ALTERNATYWNYCH SPÓŁEK INWESTYCYJNYCH)?
- REVOLUTION ON THE MERGERS & ACQUISITIONS MARKET – RECORD-BREAKING M&A TRANSACTIONS IN POLAND
- REWOLUCJA NA RYNKU FUZJI I PRZEJĘĆ – REKORDOWE TRANSAKCJE M&A W POLSCE
- 7 SINS COMMITTED WHILE RUNNING A BUSINESS AND MAKING INVESTMENTS
- 7 GRZECHÓW PRZY PROWADZENIU BIZNESU I INWESTYCJACH
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
- SIMPLE CONSERVATIVE INVESTMENTS. HISTORICAL ANALYSIS OF THE LAST 20 YEARS
- PROSTE INWESTYCJE KONSERWATYWNE. ANALIZA HISTORYCZNA OSTATNICH 20 LAT
- CZY WARTO ZAMIESZKAĆ W HISZPANII? PRAWO BECKHAMA, CZYLI JAK NIE PŁACIĆ PODATKÓW W HISZPANII
- IS IT WORTH LIVING IN SPAIN? BECKHAM 'S LAW, HOW TO AVOID PAYING TAXES IN SPAIN
- ESTONIAN CIT 2022 AS A REMEDY FOR THE POLISH DEAL
- ESTOŃSKI CIT 2022 JAKO REMEDIUM NA POLSKI ŁAD
-
Styczeń
- HOW CAN YOU SET UP AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND IN A FEW WEEKS?
- JAK MOŻNA ZAŁOŻYĆ ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCYJNĄ W KILKA TYGODNI?
- DO CLOSED-END INVESTMENT FUNDS STILL PAY OFF?
- CZY FUNDUSZE INWESTYCYJNE ZAMKNIĘTE JESZCZE SIĘ OPŁACAJĄ?
- 6 REASONS WHY IT IS WORTH DEVELOPING A BUSINESS OUTSIDE POLISH BORDERS
- 6 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO ROZWIJAĆ BIZNES POZA POLSKĄ
-
Grudzień
-
2021
-
Grudzień
-
Listopad
-
Październik
- LIFE IN TENERIFE – TAXES AND REAL ESTATE IN THE CANARY ISLANDS
- TENERYFA NA ŻYCIE – PODATKI I NIERUCHOMOŚCI NA WYSPACH KANARYJSKICH
- TURNKEY REORGANISATION – HOW TO PREPARE A BUSINESS FOR INTERNATIONAL EXPANSION
- REORGANIZACJA POD KLUCZ CZYLI JAK PRZYGOTOWAĆ BIZNES NA EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ
- BUSINESS EXPANSION OUTSIDE THE EU – LET’S HAVE A LOOK AT OTHER CONTINENTS
- EKSPANSJA BIZNESU POZA UE – SPÓJRZMY NA INNE KONTYNENTY
-
Wrzesień
-
Sierpień
- MAJĄTEK RODZINNY
- COMPANY RELOCATION WITHIN THE EU: PROCESS ANALYSIS AND CASE STUDY
- PRZENIESIENIE SPÓŁKI W OBRĘBIE UE: ANALIZA PROCESU I CASE STUDY
- SCALING UP BUSINESS. TAXES IN ESTONIA, ITALY, UNITED KINGDOM, MALTA AND CYPRUS – COMPARISON
- EKSPANSJA BIZNESU. PODATKI W EUROPIE.
- POLSKI ŁAD OCZAMI PRZEDSIĘBIORCY
-
Lipiec
- EXPANDING NEXT DOOR – THE CZECH REPUBLIC, SLOVAKIA, GERMANY, ROMANIA
- EKSPANSJA PO SĄSIEDZKU – CZECHY, SŁOWACJA, NIEMIECY, RUMUNIA
- CONVERTIBLE DEBT IN POLAND
- CONVERTIBLE DEBT PRZY INWESTYCJACH PRE-SEED
- AIFs (ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS) LEAD THE WAY ON THE POLISH CAPITAL MARKET
- ASI WIEDZIE PRYM NA POLSKIM RYNKU KAPITAŁOWYM
- FAMILY FOUNDATIONS IN POLAND. CONCEPT VERSUS ENTREPRENEURS’ EXPECTATIONS
- FUNDACJA RODZINNA W POLSCE. ISTOTA POMYSŁU A OCZEKIWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW
-
Czerwiec
- CORPORATE TAX RELIEF AND INCENTIVES FOR INVESTORS – NEW (BETTER?) SOLUTIONS
- ULGI PODATKOWE I ZACHĘTY DLA INWESTORÓW – IDZIE NOWE (LEPSZE?)
- 9% CIT ZAMIAST 19%, JAK PŁACIĆ NIŻSZY PODATEK
- CYPRUS VS. UNITED ARAB EMIRATES, WHERE TO MOVE? CHANGE OF TAX RESIDENCE
- CYPR VS. ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE, GDZIE SIĘ WYPROWADZIĆ? ZMIANA REZYDENCJI PODATKOWEJ
-
Maj
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
-
Styczeń
- 6 MAJOR CHANGES IN THE BEHAVIOUR OF PRIVATE INVESTORS AND THEIR PORTFOLIOS IN 2020
- 6 GŁÓWNYCH ZMIAN W ZACHOWANIACH I PORTFELACH INWESTORÓW PRYWATNYCH W ROKU 2020
- TAX SIMPLIFICATION 2021 IN POLAND – A MAGNET FOR FOREIGN INVESTORS
- UPROSZCZENIA PODATKOWE 2021 W POLSCE – MAGNESEM DLA INWESTORÓW ZAGRANICZNYCH
- ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF) – A FIRST-CLASS INVESTMENT VEHICLE AT YOUR FINGERTIPS
- ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA (ASI). PIERWSZORZĘDNY WEHIKUŁ INWESTYCYJNY NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI
- ESTONIAN CIT – EFFECTIVE REDUCTION IN CORPORATE TAX IN POLAND
- CIT ESTOŃSKI – EFEKTYWNE OBNIŻENIE OPODATKOWANIA SPÓŁEK W POLSCE
-
Grudzień
-
2020
-
Grudzień
-
Listopad
- WE BREAK STEREOTYPES! PRECONCEPTIONS ABOUT LAWYERS AND THE REALITY OF BUSINESS
- AM I REALLY SAVING MYSELF MONEY? TODAY I WILL SAVE 100 PLN TO LOSE 1000 PLN TOMORROW
- ŁAMIEMY STEREOTYPY! CZYLI PRZEKONANIA O PRAWNIKACH, A REALIA BIZNESU
- CZY TO NAPRAWDĘ OSZCZĘDNOŚĆ? DZIŚ „ZAOSZCZĘDZĘ” 100 ZŁ ŻEBY JUTRO STRACIĆ 1000 ZŁ
- ZAPRASZAMY do MONAKO
- WHY IS IT WORTH BECOMING A TAX RESIDENT OF MONACO?
- DLACZEGO WARTO ZOSTAĆ REZYDENTEM MONAKO? PODATKI W MONAKO
-
Październik
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Czerwiec
- THE WORLD IS CHANGING, AND YOU ARE STILL LOOKING FOR A UNICORN? In this article, we tell you everything you need to know to find one
- ŚWIAT SIĘ ZMIENIA, A TY WCIĄŻ SZUKASZ JEDNOROŻCA. Wszystko co musisz wiedzieć aby go znaleźć napisaliśmy tutaj
- KRYZYSOWE INWESTYCJE, CZYLI: ODWAŻNA INWESTYCJA WYMAGA OSTROŻNEGO PLANOWANIA
- JAK TRWOGA TO DO PRAWNIKA – NIEPOKOJĄCE TENDENCJE WŚRÓD STARTUPÓW
-
Maj
-
Kwiecień
- AMERICAN TAX COMPETITION. HELPFUL OR „HARMFUL”
- KONKURENCJA PODATKOWA PO AMERYKAŃSKU. POŻĄDANA, CZY „SZKODLIWA”
- PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO. Czyli jak inwestować, żeby nie stracić
- INVESTING IN HARD TIMES: HOW TO SET UP YOUR BUSINESS IN NEW YORK
- APETYT NA INWESTYCJE W TRUDNYCH CZASACH. SPÓŁKA W NOWYM YORKU
- WPŁYW PANDEMII NA TRANSAKCJE FUZJI I PRZEJĘĆ
- IMPACT OF A PANDEMIC ON MERGERS AND ACQUISITIONS
- PODATKI NA TRUDNE CZASY
-
Marzec
-
Luty
-
Grudzień
-
2019
-
2018
-
2017
-
2016
-
2015
-
Grudzień
-
Listopad
- Zwrot PCC od czynności restrukturyzacyjnych z udziałem spółek komandytowo-akcyjnych
- Zmiany podatkowe na Cyprze zachętą dla potencjalnych inwestorów
- Cypryjskie fundusze inwestycyjne mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego w Polsce
- Nowe sankcje za niezłożenie sprawozdania finansowego
- Europejskie poświadczenie dziedziczenia
-
Październik
-
Lipiec
-
Grudzień
Kategorie
- Alternatywna Spółka Inwestycyjna (19)
- Inwestycje (56)
- Jurysdykcje (13)
- M&A (14)
- Podatki (81)
- Polska Fundacja Rodzinna (6)
- Polska Spółka Holdingowa (2)
- Prawo (44)
- Relokacja (9)
- Reorganizacja (6)
- Rezydencja Podatkowa (13)
- Rozliczanie Podatku (5)
- Sukcesja (10)
- Sukcesja rodzinna (2)
- Ulgi Podatkowe (5)
- Wealth Advisory (11)
- Wyjście za granicę (18)
- Zabezpieczenie aktywów (2)

Nowe publikacje
Chcesz być na bieżąco, wpisz mail, a otrzymasz nowe publikacje prosto do skrzynki: