Rejestr beneficjentów w obecnym kształcie jest nielegalny

Od rejestru do porwania? Do ciekawego konfliktu doszło na wokandzie unijnego Trybunału Sprawiedliwości. Beneficjenci luksemburskich spółek podnieśli, że nieograniczony dostęp do rejestru beneficjentów nie tylko narusza przepisy o ochronie danych osobowych, ale przede wszystkim może narazić ich na porwanie, szantaż, wymuszenia, przemoc czy zastraszenie. Efekt? Unieważnienie przepisów i „utajnienie” rejestrów.
Na kanwie wytoczonych w luksemburskim sądzie okręgowym postępowań, w trybie prejudycjalnym Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML) w zakresie w jakim umożliwiają udostępnianie danych beneficjentów rzeczywistych każdej osobie jest nieważny. O tym jakie są konsekwencje tego orzeczenia w Polsce (i nie tylko) piszemy poniżej.
Sedno sprawy
W wyroku z dnia 22 listopada 2022 r. TSUE orzekł nieważność przepisu dyrektywy AML przewidującego, że „państwa członkowskie zapewniają, aby informacje o beneficjentach rzeczywistych […] były we wszystkich przypadkach udostępniane każdej osobie.”
Oznacza to, że dostęp ten powinien zostać przez poszczególne kraje ograniczony.
TSUE ważył gospodarczy los interesu społecznego. Jakim jest niewątpliwie zasadna troska o zapobieganie wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Jak i interesu indywidualnego sprowadzającego się do konieczności ochrony danych osobowych.
Skutkiem analizy TSUE jest unieważnienie przepisów umożliwiających nieograniczony dostęp do danych beneficjentów ujawnionych w krajowych Rejestrach Beneficjentów Rzeczywistych. Zdaniem TSUE tak szeroki dostęp do Rejestrów, pozwalający na każde gromadzenie, posiadanie i udostępnianie informacji, jest nieproporcjonalnym środkiem ochrony i narusza tym samym m.in. przepisy rozporządzenia w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych, potocznie nazywanego „RODO”.
Cel – przejrzystość systemu
Cel unijnych przepisów o zapobieganiu wykorzystywania systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu to ochrona interesu społecznego wyrażanego pod pojęciem przejrzystości unijnego systemu finansowego. Unieważnione przepisy dotyczące nieograniczonego dostępu do danych beneficjentów miały pozwolić na większą kontrolę informacji przez społeczeństwo obywatelskie, prasę i organizacje społeczne. Ponadto, miały one także doprowadzić do zwiększenia zaufania do uczciwości transakcji finansowych i całego systemu finansowego. Według prawodawcy tworzenie środowiska, w którym dokonanie prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest do granic utrudnione, leży w ogólnie pojętym interesie społecznym.
Nietrafiona proporcja w ograniczaniu praw
Zdaniem TSUE kosztem wprowadzenia regulacji zapewniających nieograniczony dostęp do danych w krajowych Rejestrach Beneficjentów Rzeczywistych było nie tylko wyżej wspomniane naruszenie RODO, ale przede wszystkim naruszenie praw obywatelskich. Naruszonymi prawami są:
- prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego oraz
- prawo do ochrony danych osobowych.
Według TSUE, tak duże ograniczenie praw podstawowych jest nieproporcjonalne w stosunku do przedstawionego celu regulacji o beneficjentach. TSUE nie pozostawił wątpliwości, że ograniczenia w zakresie korzystania z praw i wolności mogą odbywać się (z zastrzeżeniem zasady proporcjonalności) tylko wtedy, gdy odpowiadają celom interesu ogólnego albo są niezbędne do ochrony praw i wolności innych osób.
Konsekwencje orzeczenia TSUE
Istotą wyroku TSUE jest unieważnienie przepisów umożliwiających nieograniczony dostęp do rejestrów beneficjentów rzeczywistych i ograniczenie ich do sytuacji, gdy zainteresowany wykaże swój interes w zdobyciu danych z rejestru.
Powoduje to konieczność wprowadzenia zmian systemowych oraz wypracowanie metody identyfikacji/weryfikacji istnienia takiego interesu przez organy.
Co na to prawodawcy?
Państwami wiodącymi w zakresie „utajnienia” rejestru beneficjentów rzeczywistych przodują Malta oraz Cypr. Kamień węgielny w tej sprawie położyły także Holandia oraz Dania, które przygotowują się do wprowadzenia stosownych zmian. Poruszenie, a raczej zagubienie zauważalne jest jednak nie tylko po stronie Państw Członkowskich Unii Europejskiej, ale także po stronie unijnych organów. Organy te do dziś nie zajęły precyzyjnego i stanowczego stanowiska w sprawie przełomowego wyroku – a to przecież przepisy na poziomie unijnym uległy unieważnieniu.
Stanowisko Polski, czyli „przyjrzymy się sprawie”
Ministerstwo Finansów podkreśla, że treść wyroku z dnia 22 listopada 2022 r. podlega analizie po stronie polskiej oraz unijnej. Resort punktuje z kolei, że określanie takich zasad nie powinno być następstwem zaprezentowania przez TSUE stanowiska w jednostkowej sprawie.
Najpełniejsze stanowisko w sprawie zajął Prezes Urzędu Ochrony Danych osobowych rekomendując zmianę przepisów ustawy AML. Zmiana ta miałaby polegać na zagwarantowaniu dostępu do CRBR tylko dla osób posiadających interes prawny lub faktyczny. Ponadto, Prezes UODO zadeklarował organom państwowym swoją gotowość do udzielenia wsparcia w zakresie ewentualnych zmian ustawy.
Przepisy unijne czy krajowe – trudny dualizm prawny
Orzeczenie TSUE (co do zasady) nie wywołuje bezpośredniego skutku w prawie polskim, lecz skutkiem prawnym tego orzeczenia musi być usunięcie z porządku prawnego przepisów ustawy o AML w zakresie nieograniczonej jawności rejestru beneficjentów. W Polsce wciąż funkcjonuje jawny, bezpłatny i nieograniczony dostęp do informacji zawartych w CRBR.
Według niektórych komentatorów wyrok TSUE może powodować, że unieważniony akt prawny zostanie usunięty z porządku prawnego z datą wsteczną, czyli od chwili jego wejścia w życie(!). Oznacza to, że mogą przestać obowiązywać środki podjęte na podstawie aktu uznanego za nieważny, co dotyczyć może również środków przyjętych przez Państwa Członkowskie w celu implementacji dyrektywy, której przepis unieważniono[1]. Jakkolwiek nie jest to wykluczone, trudno sobie jednak wyobrazić, aby ustawodawca przy okazji tych zmian nie przewidział okresu przejściowego, aby uniknąć takich sytuacji.
Będą odszkodowania od Skarbu Państwa?
W przestrzeni publicznej pojawiają się coraz częściej głosy o możliwościach wytaczania powództwa o odszkodowanie od Skarbu Państwa wobec:
- uznania przez TSUE nieograniczonej jawności rejestru za niezgodną z prawami podstawowymi
- niewprowadzenia na poziomie krajowym zmian „utajniających” rejestr beneficjentów
– niewątpliwie dochodzi do naruszenia praw jednostki. Jednomyślnie więc wskazywany przepis art. 417 oraz art. 417 z ind. 1 kodeksu cywilnego.
Zgodnie z tym drugim przepisem, jeżeli szkoda została wyrządzona przez wydanie aktu normatywnego, jej naprawienia można żądać po stwierdzeniu we właściwym postępowaniu niezgodności tego aktu z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą. Polskie przepisy AML wydane są w oparciu o unijną dyrektywę AML, a to przepis tej właśnie dyrektywy został uznany za nieważny. Taki stan rzeczy skutkować może doszukiwaniem się podstawy odpowiedzialności odszkodowawczej Skarbu Państwa.
Ponadto, eksperci wskazują także na możliwości uzyskania zadośćuczynienia na podstawie przepisów RODO, tj. na podstawie art. 82 ust. 1 RODO. Przepis ten przewiduje odpowiedzialność administratora danych osobowych lub podmiotu przetwarzającego dane osobowe.
Trybunał Konstytucyjny zbada przepisy o odpowiedzialności Skarbu Państwa
Naszą uwagę przykuwać powinno postępowanie toczone w Trybunale Konstytucyjnym, a konkretnie sprawa opatrzona sygnaturą K 18/20. Sprawa zainicjowana jest wnioskiem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2020 r. Premier wnosi o zbadanie zgodności właśnie art. 417 ind. 1 § 1 kodeksu cywilnego w zakresie, w jakim nie wprowadza wymogu stwierdzenia przez Trybunał Konstytucyjny niezgodności rozporządzenia z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą z art. 2, art. 188 pkt 3 i art. 193 Konstytucji RP.
Choć wniosek ten zakłada zbadanie sprawy względem rozporządzeń to orzeczenie o niezgodności art. 417 z ind. 1 § 1 kodeksu cywilnego z polską Konstytucją mogłoby ustrzec Skarb Państwa od jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podsumowanie
Powyższa analiza sytuacji nie pozostawia cienia wątpliwości, że omawiane orzeczenie wywołało zdziwienie skutkujące powstaniem dualizmu prawnego w zakresie prowadzenia rejestrów beneficjentów rzeczywistych. Z jednej strony wyrok wymaga wprowadzenia zmian legislacyjnych, z drugiej strony organy ustawodawcze zwlekają z wprowadzeniem stosownych regulacji, a zwłoka ta narażać może skarby państwa na odpowiedzialność odszkodowawczą. Należy więc mieć na uwadze, że mimo zapadłego wyroku, przepisy o jawności polskiego rejestru beneficjentów rzeczywistych nadal obowiązują.
[1] Zobacz więcej: Rozstrzygnięcia sądowe w postępowaniu cywilnym, red. nauk. Maciej Rzewuski, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2021, s. 292-293.


Blog pod redakcją dr Anny Marii Panasiuk

Założyciel i partner zarządzający kancelarii Panasiuk & Partners. Wieloletni doradca klienta w wealth management. Kieruje zespołem prawników, doradców podatkowych i księgowych, gdzie usługi zespołu skierowane są na efektywne zarządzenia portfelem klientów.
Autorzy

dr Anna Maria Panasiuk
partner zarządzający | adwokat | wealth advisor
Andrzej Sałamacha
partner, radca prawny
Magda Kwiatkowska
radca prawny
Szczepan Adamski
OF COUNSEL | PRAWNIK | PREZES ZARZĄDU YOURS SP. Z O.O.
Sabina Tyszko
konsultant podatkowy
Piotr Świąć
adwokat
Adam Apel
doradca podatkowy
Monika Baran
radca prawny
Kamil Kowalik
doradca podatkowy
Katarzyna Bieńkowska
radca prawny,
doradca podatkowy YOURS Panasiuk
Paweł Szumowski
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Edyta Winnicka
prawnik
Antoni Goraj
radca prawny
Katarzyna Zając
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Paweł Turek
doradca podatkowy
Michał Nowacki
radca prawny
Sylwia Rybicka
dyrektor ds. rozwoju
Sylwia Rozwandowicz
adwokat
Marta Kwiatkowska - Abramowska
asystent prawny
dr Adam Barcikowski
head of tax | doradca podatkowy
Dorota Sajewicz
investment partner
dr Maja Czarzasty- Hercberg
OF COUNSEL/RADCA PRAWNY
Maciej Małachowski
aplikant radcowski
Klaudia Borkowska
Aplikantka adwokacka
Archiwum
-
2023
-
2022
-
Grudzień
- POLISH FAMILY FOUNDATION – A new solution for entrepreneurs
- POLSKA FUNDACJA RODZINNA – nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców
- INVESTMENT FUNDS IN THE NETHERLANDS – ABC OF SETTING UP OF AIF
- FUNDUSZE INWESTYCYJNE W HOLANDII – ABC ZAŁOŻENIA AFI
- TAX INCENTIVES TO INVEST IN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF)
- ZACHĘTY PODATKOWE DO INWESTYCJI W ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCJNĄ (ASI)
-
Listopad
-
Październik
- CAN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND SERVE THE PURPOSES OF PRIVATE INVESTMENTS?
- CZY ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA MOŻE SŁUŻYĆ PRYWATNYM INWESTYCJOM?
- M&A – TRANSACTION TRIVIA IN MERGERS & ACQUISITIONS
- M&A – CIEKAWOSTKI TRANSAKCJI MERGERS & ACQUISITION
- HISZPAŃSKA REZYDENCJA PODATKOWA – PUZZLE DLA WTAJEMNICZONYCH!
- Spanish tax residence – jigsaw puzzles for the initiated!
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Lipiec
-
Maj
- PODWÓJNA REZYDENCJA PODATKOWA – 4 PRZYKŁADY POWSTANIA [CZĘŚĆ II OSOBY PRYWATNE]
- DUAL TAX RESIDENCE – 4 EXAMPLES OF ITS EMERGENCE [PART II NATURAL PERSONS]
- INVESTORS’ Q&A ABOUT THE ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS
- O CO NAJCZĘŚCIEJ PYTAJĄ INWESTORZY W KONTEKŚCIE ASI (ALTERNATYWNYCH SPÓŁEK INWESTYCYJNYCH)?
- REVOLUTION ON THE MERGERS & ACQUISITIONS MARKET – RECORD-BREAKING M&A TRANSACTIONS IN POLAND
- REWOLUCJA NA RYNKU FUZJI I PRZEJĘĆ – REKORDOWE TRANSAKCJE M&A W POLSCE
- 7 SINS COMMITTED WHILE RUNNING A BUSINESS AND MAKING INVESTMENTS
- 7 GRZECHÓW PRZY PROWADZENIU BIZNESU I INWESTYCJACH
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
- SIMPLE CONSERVATIVE INVESTMENTS. HISTORICAL ANALYSIS OF THE LAST 20 YEARS
- PROSTE INWESTYCJE KONSERWATYWNE. ANALIZA HISTORYCZNA OSTATNICH 20 LAT
- CZY WARTO ZAMIESZKAĆ W HISZPANII? PRAWO BECKHAMA, CZYLI JAK NIE PŁACIĆ PODATKÓW W HISZPANII
- IS IT WORTH LIVING IN SPAIN? BECKHAM 'S LAW, HOW TO AVOID PAYING TAXES IN SPAIN
- ESTONIAN CIT 2022 AS A REMEDY FOR THE POLISH DEAL
- ESTOŃSKI CIT 2022 JAKO REMEDIUM NA POLSKI ŁAD
-
Styczeń
- HOW CAN YOU SET UP AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND IN A FEW WEEKS?
- JAK MOŻNA ZAŁOŻYĆ ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCYJNĄ W KILKA TYGODNI?
- DO CLOSED-END INVESTMENT FUNDS STILL PAY OFF?
- CZY FUNDUSZE INWESTYCYJNE ZAMKNIĘTE JESZCZE SIĘ OPŁACAJĄ?
- 6 REASONS WHY IT IS WORTH DEVELOPING A BUSINESS OUTSIDE POLISH BORDERS
- 6 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO ROZWIJAĆ BIZNES POZA POLSKĄ
-
Grudzień
-
2021
-
Grudzień
-
Listopad
-
Październik
- LIFE IN TENERIFE – TAXES AND REAL ESTATE IN THE CANARY ISLANDS
- TENERYFA NA ŻYCIE – PODATKI I NIERUCHOMOŚCI NA WYSPACH KANARYJSKICH
- TURNKEY REORGANISATION – HOW TO PREPARE A BUSINESS FOR INTERNATIONAL EXPANSION
- REORGANIZACJA POD KLUCZ CZYLI JAK PRZYGOTOWAĆ BIZNES NA EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ
- BUSINESS EXPANSION OUTSIDE THE EU – LET’S HAVE A LOOK AT OTHER CONTINENTS
- EKSPANSJA BIZNESU POZA UE – SPÓJRZMY NA INNE KONTYNENTY
-
Wrzesień
-
Sierpień
- MAJĄTEK RODZINNY
- COMPANY RELOCATION WITHIN THE EU: PROCESS ANALYSIS AND CASE STUDY
- PRZENIESIENIE SPÓŁKI W OBRĘBIE UE: ANALIZA PROCESU I CASE STUDY
- SCALING UP BUSINESS. TAXES IN ESTONIA, ITALY, UNITED KINGDOM, MALTA AND CYPRUS – COMPARISON
- EKSPANSJA BIZNESU. PODATKI W EUROPIE.
- POLSKI ŁAD OCZAMI PRZEDSIĘBIORCY
-
Lipiec
- EXPANDING NEXT DOOR – THE CZECH REPUBLIC, SLOVAKIA, GERMANY, ROMANIA
- EKSPANSJA PO SĄSIEDZKU – CZECHY, SŁOWACJA, NIEMIECY, RUMUNIA
- CONVERTIBLE DEBT IN POLAND
- CONVERTIBLE DEBT PRZY INWESTYCJACH PRE-SEED
- AIFs (ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS) LEAD THE WAY ON THE POLISH CAPITAL MARKET
- ASI WIEDZIE PRYM NA POLSKIM RYNKU KAPITAŁOWYM
- FAMILY FOUNDATIONS IN POLAND. CONCEPT VERSUS ENTREPRENEURS’ EXPECTATIONS
- FUNDACJA RODZINNA W POLSCE. ISTOTA POMYSŁU A OCZEKIWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW
-
Czerwiec
- CORPORATE TAX RELIEF AND INCENTIVES FOR INVESTORS – NEW (BETTER?) SOLUTIONS
- ULGI PODATKOWE I ZACHĘTY DLA INWESTORÓW – IDZIE NOWE (LEPSZE?)
- 9% CIT ZAMIAST 19%, JAK PŁACIĆ NIŻSZY PODATEK
- CYPRUS VS. UNITED ARAB EMIRATES, WHERE TO MOVE? CHANGE OF TAX RESIDENCE
- CYPR VS. ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE, GDZIE SIĘ WYPROWADZIĆ? ZMIANA REZYDENCJI PODATKOWEJ
-
Maj
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
-
Styczeń
- 6 MAJOR CHANGES IN THE BEHAVIOUR OF PRIVATE INVESTORS AND THEIR PORTFOLIOS IN 2020
- 6 GŁÓWNYCH ZMIAN W ZACHOWANIACH I PORTFELACH INWESTORÓW PRYWATNYCH W ROKU 2020
- TAX SIMPLIFICATION 2021 IN POLAND – A MAGNET FOR FOREIGN INVESTORS
- UPROSZCZENIA PODATKOWE 2021 W POLSCE – MAGNESEM DLA INWESTORÓW ZAGRANICZNYCH
- ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF) – A FIRST-CLASS INVESTMENT VEHICLE AT YOUR FINGERTIPS
- ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA (ASI). PIERWSZORZĘDNY WEHIKUŁ INWESTYCYJNY NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI
- ESTONIAN CIT – EFFECTIVE REDUCTION IN CORPORATE TAX IN POLAND
- CIT ESTOŃSKI – EFEKTYWNE OBNIŻENIE OPODATKOWANIA SPÓŁEK W POLSCE
-
Grudzień
-
2020
-
Grudzień
-
Listopad
- WE BREAK STEREOTYPES! PRECONCEPTIONS ABOUT LAWYERS AND THE REALITY OF BUSINESS
- AM I REALLY SAVING MYSELF MONEY? TODAY I WILL SAVE 100 PLN TO LOSE 1000 PLN TOMORROW
- ŁAMIEMY STEREOTYPY! CZYLI PRZEKONANIA O PRAWNIKACH, A REALIA BIZNESU
- CZY TO NAPRAWDĘ OSZCZĘDNOŚĆ? DZIŚ „ZAOSZCZĘDZĘ” 100 ZŁ ŻEBY JUTRO STRACIĆ 1000 ZŁ
- ZAPRASZAMY do MONAKO
- WHY IS IT WORTH BECOMING A TAX RESIDENT OF MONACO?
- DLACZEGO WARTO ZOSTAĆ REZYDENTEM MONAKO? PODATKI W MONAKO
-
Październik
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Czerwiec
- THE WORLD IS CHANGING, AND YOU ARE STILL LOOKING FOR A UNICORN? In this article, we tell you everything you need to know to find one
- ŚWIAT SIĘ ZMIENIA, A TY WCIĄŻ SZUKASZ JEDNOROŻCA. Wszystko co musisz wiedzieć aby go znaleźć napisaliśmy tutaj
- KRYZYSOWE INWESTYCJE, CZYLI: ODWAŻNA INWESTYCJA WYMAGA OSTROŻNEGO PLANOWANIA
- JAK TRWOGA TO DO PRAWNIKA – NIEPOKOJĄCE TENDENCJE WŚRÓD STARTUPÓW
-
Maj
-
Kwiecień
- AMERICAN TAX COMPETITION. HELPFUL OR „HARMFUL”
- KONKURENCJA PODATKOWA PO AMERYKAŃSKU. POŻĄDANA, CZY „SZKODLIWA”
- PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO. Czyli jak inwestować, żeby nie stracić
- INVESTING IN HARD TIMES: HOW TO SET UP YOUR BUSINESS IN NEW YORK
- APETYT NA INWESTYCJE W TRUDNYCH CZASACH. SPÓŁKA W NOWYM YORKU
- WPŁYW PANDEMII NA TRANSAKCJE FUZJI I PRZEJĘĆ
- IMPACT OF A PANDEMIC ON MERGERS AND ACQUISITIONS
- PODATKI NA TRUDNE CZASY
-
Marzec
-
Luty
-
Grudzień
-
2019
-
2018
-
2017
-
2016
-
2015
-
Grudzień
-
Listopad
- Zwrot PCC od czynności restrukturyzacyjnych z udziałem spółek komandytowo-akcyjnych
- Zmiany podatkowe na Cyprze zachętą dla potencjalnych inwestorów
- Cypryjskie fundusze inwestycyjne mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego w Polsce
- Nowe sankcje za niezłożenie sprawozdania finansowego
- Europejskie poświadczenie dziedziczenia
-
Październik
-
Lipiec
-
Grudzień
Kategorie
- Alternatywna Spółka Inwestycyjna (19)
- Inwestycje (56)
- Jurysdykcje (13)
- M&A (14)
- Podatki (81)
- Polska Fundacja Rodzinna (6)
- Polska Spółka Holdingowa (2)
- Prawo (44)
- Relokacja (9)
- Reorganizacja (6)
- Rezydencja Podatkowa (13)
- Rozliczanie Podatku (5)
- Sukcesja (10)
- Sukcesja rodzinna (2)
- Ulgi Podatkowe (5)
- Wealth Advisory (11)
- Wyjście za granicę (18)
- Zabezpieczenie aktywów (2)

Nowe publikacje
Chcesz być na bieżąco, wpisz mail, a otrzymasz nowe publikacje prosto do skrzynki: