REORGANIZACJA GRUPY SPÓŁEK W 2 MIESIĄCE. JAK TO SIĘ ROBI?! CASE STUDY

Praca prawnika transakcyjnego wcale nie musi być nudna – ba – często tworzy pole do wyzwań, a często daje szansę realizacji niebanalnych przedsięwzięć, które z pozoru wydają się niemożliwe. W tym artykule opowiemy o finalizacji kilku niełatwych transakcji składających się na duży projekt reorganizacji zrealizowany w niespełna… 2 miesiące! Dzielimy się również doświadczeniami, na co zwrócić uwagę przed i w trakcie prowadzenia złożonej strukturyzacji grupy kapitałowej.
M&A – Z JAKICH POWODÓW NAJCZĘŚCIEJ DOCHODZI DO TRANSAKCJI
Rynek transakcji Mergers & Acquisition niewątpliwie przechodzi ostatnio swój rozkwit (o rekordach dot. przeprowadzonych w minionych latach fuzji i przejęć pisaliśmy w artykule „Rewolucja na rynku fuzji i przejęć”.
Zasadniczo, o ile można pokusić się o stworzenie listy najczęstszych powodów M&A, o tyle sposób wdrażania i obsługi procesu to już inna bajka. Każdy stan faktyczny niejako wymusza (a może bardziej wymaga) indywidualne podejście i zaproponowanie optymalnych rozwiązań.
Tym razem skupimy się na transakcjach w ramach reorganizacji grupy kapitałowej, a zatem porządkowaniu struktury podmiotów powiązanych. Zacznijmy od powodów takiej reorganizacji. Zazwyczaj są to np:
- kryzysy gospodarcze;
- konflikty wewnątrzkorporacyjne;
- narastające koszty utrzymania struktury;
- problemy zarządcze;
- widmo zbliżającej się upadłości,
ale również
- rozwój działalności;
- przygotowanie do pozyskania finansowania;
- uporządkowanie biznesu i poprawa wizerunkowa.
Jak widać, dla jednych decyzja o strukturyzacji jest SZANSĄ na rozwój, dla innych ostatnią NADZIEJĄ na wyjście z kryzysu. I mimo, że pobudki przystąpienia przez naszych klientów do porządkowania grupy, często się powtarzają – ułożenie transakcji to za każdym razem kwestia oddzielna, wymagająca przemyślenia i dostosowania do sytuacji.
EKSPRESOWA REORGANIZACJA (CASE-STUDY)
Na przełomie roku 2021/2022 nasz zespół stanął przed nie lada wyzwaniem. Wyzwanie dotyczyło skomplikowanej reorganizacji działalności jednego z naszych klientów. Dlaczego skomplikowanej i czym różniła się od klasycznych transakcji? Wskazując wyłącznie na presję czasu nie bylibyśmy oryginalni – ta towarzyszy bowiem zdecydowanej większości transakcji M&A. Zresztą podobnie jak widmo końca roku kalendarzowego, który zazwyczaj pokrywa się z końcem roku obrotowego, co w rozumieniu księgowym/rachunkowym ma niebagatelne znaczenie. W tym przypadku (omawianym case study) do wspomnianych „utrudnień”, doszła złożoność materii, wielość podmiotów i… zmiany legislacyjne wprowadzane równolegle do polskiego porządku prawnego.
Reorganizacja zakładała uporządkowanie struktury biznesowej – grupy spółek – poprzez usunięcie podmiotów zbędnych, a generujących niemałe koszty. Od samego początku oczywistym było, że strukturyzacja wymaga przeprowadzenia szeregu transakcji (grupa liczyła wiele spółek). Po dokładnej (i niełatwej) identyfikacji potrzeb klienta, skrupulatnej analizie podatkowej, wspólnie z osobami decyzyjnymi sprecyzowaliśmy ramy transakcji.
Z pozoru reorganizacja była jasna, klarowna i zakładała
- wydzielenie dwóch naczelnych segmentów realizowanej przez klienta działalności;
- pogrupowanie istniejących podmiotów według tych segmentów, plus selekcję podmiotów zbędnych;
- konsolidację spółek i ich umiejscowienie w ramach wydzielonych segmentów;
- utworzenie podmiotu kontrolującego całą działalność grupy (spółka holdingowa).
Z pozoru – gdyż dodając do tego poszczególne konieczne do zrealizowania elementy, w tym obowiązkową wycenę, obieg dokumentów, wymogi kodeksowe, zgranie terminów czynności notarialnych, procedury rejestrowe – okazuje się, że w istocie czynności jest ogrom. A jak to w rzeczywistości prawnej bywa, w trakcie załatwiania formalności, tuż przed dograniem niezbędnych ustaleń, mnożą się kolejne niespodzianki. Takiego rodzaju transakcja każdorazowo poprzedzona jest dokładną analizą podatkową możliwych wariantów. Po takiej analizie układamy ramy prawne procesu i harmonogram realizacji poszczególnych prac. W tym przypadku jednak, w obliczu zmieniających się przepisów podatkowych, analiza ta ewoluowała wielokrotnie. Każdorazowo pociągało to za sobą konieczność ponownego ułożenia ram prawych oraz aktualizacji harmonogramu i planu.
Mając ułożony plan, z początkiem listopada przystąpiliśmy do jego wdrożenia. Oczywiście, standardowo podzieliliśmy transakcję na etapy i wstępnie oszacowaliśmy daty końcowe każdego z etapów. W fazie wdrożeniowej, a więc obejmującej opracowywanie dokumentacji w oparciu o uzgodniony plan – stale podlegał on zmianom i aktualizacjom. Niektóre z nich zmusiły nas do rewizji sporządzanej dokumentacji (czasem już na finiszu jej tworzenia). Wszystko, by wdrożyć rozwiązania optymalne względem potrzeb działalności klienta i co najważniejsze – bezpieczne.
Już wtedy wiedzieliśmy, że prze procedowanie najważniejszych punktów restrukturyzacji w oczekiwanym przez klienta czasie wydaje się być rocket science. Dużo się nie pomyliliśmy. A jednak udało się!
Z sukcesem sfinalizowaliśmy
- 2 połączenia;
- 5 przekształceń
- utworzenie nowego podmiotu (spółki holdingowej);
- konsolidację zreorganizowanych podmiotów z nowopowstałą spółką.
A to wszystko w…. niespełna 2 miesiące!!!
KORZYŚCI PROCESU REOORGANIZACJI
Tym samym zarządziliśmy procesem stanowiącym krok milowy w procesie rozwoju działalności klienta. Jakie są korzyści tego procesu?
- Wzrost efektywności zarządzania biznesem
Uprościliśmy strukturę właścicielską, przez co stała się zdecydowanie bardziej przejrzysta, a zarządzanie biznesem zyskało na efektywności. - Optymalizację działalności
Z ekonomicznego i administracyjnego punktu widzenia ta zmiana umożliwia optymalne wykorzystanie zasobów spółek. - Cięcie kosztów
Usunięcie zbędnych podmiotów z rozbudowanej struktury zdecydowanie ograniczyło koszty operacyjne jej funkcjonowania. - Wzmocnienie pozycji na rynku
Przejrzysta struktura biznesowa zawsze wzmacnia pozycję w rozmowach i negocjacjach z kontrahentami i podmiotami finansującymi działalność inwestycyjną grupy.
REORGANIZACJA SPÓŁEK – PUNKTY ZAPALNE, CZYLI NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS TEGO PROCESU
Jak to mówią diabeł tkwi w szczegółach. W zależności od tego czy nasz M&A stanowi niejako pojedynczą – oddzielną transakcję (jeden proces) czy jest fragmentem/etapem złożonej reorganizacji (jak w opisanym przypadku) – inne elementy wymagają szczególnej uwagi.
Oczywiście nie sposób wymienić tutaj wszystkich newralgicznych elementów, ale dla Was systematyzujemy w możliwym uproszczeniu te najistotniejsze.
Reorganizacja w ramach grupy kapitałowej, główne kroki, których nie radzimy pomijać
- Analiza podatkowa transakcji
Z praktycznego punktu widzenia zdecydowanie najistotniejszy element, który powinien poprzedzać zwłaszcza tak złożoną i wielowątkową reorganizację. Ale nie tylko. Powinien poprzedzać w zasadzie każdą transakcję. To przygotowanie koncepcji uporządkowania działalności klienta w sposób podatkowo optymalny stanowi podstawę bezpiecznego ułożenia ram prawnych transakcji, tak by uwzględniały potrzeby biznesowe, nie generując przy tym ryzyk bądź ograniczając je do minimum. - Ułożenie planu transakcji, wydzielenie jej etapów
Na pierwszy rzut oka wydaje się być to prosta czynność techniczna, porządkowa. Krok po kroku zawiera najważniejsze fazy procesu i uwzględnia kroki/formalności po stronie klienta, których musimy dopilnować. W praktyce ma ogromne znaczenie przy realizacji fazy wdrożeniowej. Plan powinien być szczegółowy, ale przede wszystkim klarowny. Dzięki temu łatwiej dokonać weryfikacji i zmodyfikować pewne jego części, gdy w toku procesu wyniknie taka konieczność. - Uporządkowanie spraw księgowo-administracyjnych
Kolejna czynność z pozoru techniczna, bez której jednak nie sposób ruszyć z projektem, a już na pewno sfinalizować go z powodzeniem. I tutaj znów – dzięki jasnemu planowi transakcji dużo łatwiej i sprawniej można ustalić zakres niezbędnych do wykonania prac rachunkowych/administracyjnych oraz ich terminy. - Wybór podmiotu przeprowadzającego wycenę
Proces wyceny często jest żmudny i czasochłonny, przez co może wstrzymać fazę wykonawczą nawet na kilka tygodni. A jak wiadomo w tym procesie każdy dzień jest na wagę złota. Dlatego już przy planowaniu transakcji (układaniu harmonogramu) należy mieć na względzie konieczność przeprowadzenia wyceny i poszukać kompetentnego biegłego. Wycena, podobnie jak analiza podatkowa to etap, którego absolutnie nie należy bagatelizować. - Wybór notariusza
Jeśli spółki w ramach grupy kapitałowej stale korzystają z usług danej kancelarii notarialnej czy konkretnego notariusza, dużym ułatwieniem będzie „przeprowadzenie” transakcji w miejscu, które niejako zna już „historię” spółek. Często łatwiej zgrać terminy czynności, zwłaszcza, gdy czas nagli a harmonogram jest napięty. - Rejestracja i zgłoszenia
Określany jako „ostatnia prosta”, choć różnie z tym bywa. W trakcie złożonych procesów reorganizacyjnych, obejmujących wiele transakcji, takich zgłoszeń jest sporo. Wbrew powszechnemu przeświadczeniu, korespondencja z sądem rejestrowym i przedkładanie dokumentów dokonywane jest w zasadzie już od początku faktycznej realizacji projektu. Rzecz jasna w miarę przygotowywania dokumentów w ramach danego etapu. Końcowe zgłoszenie zmian do sądu rejestrowego nie jest jedynym, z jakim mamy do czynienia w takich procesach. Dlatego posiadanie doświadczonego doradcy może przyspieszyć i ułatwić niekiedy żmudną i sformalizowaną procedurę. W wyjątkowych sytuacjach udaje się połączyć zgłoszenia (które z założenia powinny być realizowane oddzielnie z zachowaniem ściśle określonych odstępów czasowych) i przyspieszyć długo wyczekiwany – faktyczny – closing.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Na zakończenie warto podkreślić, że niezależnie od powodów danej transakcji, punkty newralgiczne pozostają niezmienne. I równie ważne. Jak widać na przykładzie prowadzonej przez nas ostatnio restrukturyzacji, czasem skomplikowany i zaplanowany na wiele miesięcy projekt, udaje się pomyślnie sfinalizować niemal 3 razy szybciej. Trzeba być jednak świadomym jak duże znaczenie ma odpowiednia analiza/analizy (niekiedy wielokrotne i wymagające aktualizacji). Mimo powszechnego przeświadczenia, że zmiany w pierwotnej koncepcji tylko komplikują i dezorganizują cały projekt, w praktyce transakcyjnej stanowią element konieczny dla możliwie najpełniejszego zabezpieczenia interesów klienta i jego biznesu. Dobierając doradcę do procesu reorganizacji złożonego z wielu transakcji trzeba sprawdzić realne doświadczenia zespołu prowadzącego proces. Gdyż wiele z jego elementów choć da się zamknąć procedurą, zależy od praktyki i „przećwiczenia” wielu scenariuszy łącząc wiedzę z zakresu podatków, prawa i rzecz jasna praktyki funkcjonowania biznesu. Skorzystaj dla dobra swojego, z wiedzy i doświadczenia tych co poza teorią, wiele godzin wypełnili właśnie takimi tematami.

Blog pod redakcją dr Anny Marii Panasiuk

Założyciel i partner zarządzający kancelarii Panasiuk & Partners. Wieloletni doradca klienta w wealth management. Kieruje zespołem prawników, doradców podatkowych i księgowych, gdzie usługi zespołu skierowane są na efektywne zarządzenia portfelem klientów.
Autorzy

dr Anna Maria Panasiuk
partner zarządzający | adwokat | wealth advisor
Andrzej Sałamacha
partner, radca prawny
Magda Kwiatkowska
radca prawny
Szczepan Adamski
OF COUNSEL | PRAWNIK | PREZES ZARZĄDU YOURS SP. Z O.O.
Sabina Tyszko
konsultant podatkowy
Piotr Świąć
adwokat
Adam Apel
doradca podatkowy
Monika Baran
radca prawny
Kamil Kowalik
doradca podatkowy
Katarzyna Bieńkowska
radca prawny,
doradca podatkowy YOURS Panasiuk
Paweł Szumowski
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Edyta Winnicka
prawnik
Antoni Goraj
radca prawny
Katarzyna Zając
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Paweł Turek
doradca podatkowy
Michał Nowacki
radca prawny
Sylwia Rybicka
dyrektor ds. rozwoju
Sylwia Rozwandowicz
adwokat
Marta Kwiatkowska - Abramowska
asystent prawny
dr Adam Barcikowski
head of tax | doradca podatkowy
Dorota Sajewicz
investment partner
dr Maja Czarzasty- Hercberg
OF COUNSEL/RADCA PRAWNY
Maciej Małachowski
aplikant radcowski
Klaudia Borkowska
Aplikantka adwokacka
Archiwum
-
2023
-
2022
-
Grudzień
- POLISH FAMILY FOUNDATION – A new solution for entrepreneurs
- POLSKA FUNDACJA RODZINNA – nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców
- INVESTMENT FUNDS IN THE NETHERLANDS – ABC OF SETTING UP OF AIF
- FUNDUSZE INWESTYCYJNE W HOLANDII – ABC ZAŁOŻENIA AFI
- TAX INCENTIVES TO INVEST IN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF)
- ZACHĘTY PODATKOWE DO INWESTYCJI W ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCJNĄ (ASI)
-
Listopad
-
Październik
- CAN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND SERVE THE PURPOSES OF PRIVATE INVESTMENTS?
- CZY ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA MOŻE SŁUŻYĆ PRYWATNYM INWESTYCJOM?
- M&A – TRANSACTION TRIVIA IN MERGERS & ACQUISITIONS
- M&A – CIEKAWOSTKI TRANSAKCJI MERGERS & ACQUISITION
- HISZPAŃSKA REZYDENCJA PODATKOWA – PUZZLE DLA WTAJEMNICZONYCH!
- Spanish tax residence – jigsaw puzzles for the initiated!
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Lipiec
-
Maj
- PODWÓJNA REZYDENCJA PODATKOWA – 4 PRZYKŁADY POWSTANIA [CZĘŚĆ II OSOBY PRYWATNE]
- DUAL TAX RESIDENCE – 4 EXAMPLES OF ITS EMERGENCE [PART II NATURAL PERSONS]
- INVESTORS’ Q&A ABOUT THE ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS
- O CO NAJCZĘŚCIEJ PYTAJĄ INWESTORZY W KONTEKŚCIE ASI (ALTERNATYWNYCH SPÓŁEK INWESTYCYJNYCH)?
- REVOLUTION ON THE MERGERS & ACQUISITIONS MARKET – RECORD-BREAKING M&A TRANSACTIONS IN POLAND
- REWOLUCJA NA RYNKU FUZJI I PRZEJĘĆ – REKORDOWE TRANSAKCJE M&A W POLSCE
- 7 SINS COMMITTED WHILE RUNNING A BUSINESS AND MAKING INVESTMENTS
- 7 GRZECHÓW PRZY PROWADZENIU BIZNESU I INWESTYCJACH
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
- SIMPLE CONSERVATIVE INVESTMENTS. HISTORICAL ANALYSIS OF THE LAST 20 YEARS
- PROSTE INWESTYCJE KONSERWATYWNE. ANALIZA HISTORYCZNA OSTATNICH 20 LAT
- CZY WARTO ZAMIESZKAĆ W HISZPANII? PRAWO BECKHAMA, CZYLI JAK NIE PŁACIĆ PODATKÓW W HISZPANII
- IS IT WORTH LIVING IN SPAIN? BECKHAM 'S LAW, HOW TO AVOID PAYING TAXES IN SPAIN
- ESTONIAN CIT 2022 AS A REMEDY FOR THE POLISH DEAL
- ESTOŃSKI CIT 2022 JAKO REMEDIUM NA POLSKI ŁAD
-
Styczeń
- HOW CAN YOU SET UP AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND IN A FEW WEEKS?
- JAK MOŻNA ZAŁOŻYĆ ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCYJNĄ W KILKA TYGODNI?
- DO CLOSED-END INVESTMENT FUNDS STILL PAY OFF?
- CZY FUNDUSZE INWESTYCYJNE ZAMKNIĘTE JESZCZE SIĘ OPŁACAJĄ?
- 6 REASONS WHY IT IS WORTH DEVELOPING A BUSINESS OUTSIDE POLISH BORDERS
- 6 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO ROZWIJAĆ BIZNES POZA POLSKĄ
-
Grudzień
-
2021
-
Grudzień
-
Listopad
-
Październik
- LIFE IN TENERIFE – TAXES AND REAL ESTATE IN THE CANARY ISLANDS
- TENERYFA NA ŻYCIE – PODATKI I NIERUCHOMOŚCI NA WYSPACH KANARYJSKICH
- TURNKEY REORGANISATION – HOW TO PREPARE A BUSINESS FOR INTERNATIONAL EXPANSION
- REORGANIZACJA POD KLUCZ CZYLI JAK PRZYGOTOWAĆ BIZNES NA EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ
- BUSINESS EXPANSION OUTSIDE THE EU – LET’S HAVE A LOOK AT OTHER CONTINENTS
- EKSPANSJA BIZNESU POZA UE – SPÓJRZMY NA INNE KONTYNENTY
-
Wrzesień
-
Sierpień
- MAJĄTEK RODZINNY
- COMPANY RELOCATION WITHIN THE EU: PROCESS ANALYSIS AND CASE STUDY
- PRZENIESIENIE SPÓŁKI W OBRĘBIE UE: ANALIZA PROCESU I CASE STUDY
- SCALING UP BUSINESS. TAXES IN ESTONIA, ITALY, UNITED KINGDOM, MALTA AND CYPRUS – COMPARISON
- EKSPANSJA BIZNESU. PODATKI W EUROPIE.
- POLSKI ŁAD OCZAMI PRZEDSIĘBIORCY
-
Lipiec
- EXPANDING NEXT DOOR – THE CZECH REPUBLIC, SLOVAKIA, GERMANY, ROMANIA
- EKSPANSJA PO SĄSIEDZKU – CZECHY, SŁOWACJA, NIEMIECY, RUMUNIA
- CONVERTIBLE DEBT IN POLAND
- CONVERTIBLE DEBT PRZY INWESTYCJACH PRE-SEED
- AIFs (ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS) LEAD THE WAY ON THE POLISH CAPITAL MARKET
- ASI WIEDZIE PRYM NA POLSKIM RYNKU KAPITAŁOWYM
- FAMILY FOUNDATIONS IN POLAND. CONCEPT VERSUS ENTREPRENEURS’ EXPECTATIONS
- FUNDACJA RODZINNA W POLSCE. ISTOTA POMYSŁU A OCZEKIWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW
-
Czerwiec
- CORPORATE TAX RELIEF AND INCENTIVES FOR INVESTORS – NEW (BETTER?) SOLUTIONS
- ULGI PODATKOWE I ZACHĘTY DLA INWESTORÓW – IDZIE NOWE (LEPSZE?)
- 9% CIT ZAMIAST 19%, JAK PŁACIĆ NIŻSZY PODATEK
- CYPRUS VS. UNITED ARAB EMIRATES, WHERE TO MOVE? CHANGE OF TAX RESIDENCE
- CYPR VS. ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE, GDZIE SIĘ WYPROWADZIĆ? ZMIANA REZYDENCJI PODATKOWEJ
-
Maj
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
-
Styczeń
- 6 MAJOR CHANGES IN THE BEHAVIOUR OF PRIVATE INVESTORS AND THEIR PORTFOLIOS IN 2020
- 6 GŁÓWNYCH ZMIAN W ZACHOWANIACH I PORTFELACH INWESTORÓW PRYWATNYCH W ROKU 2020
- TAX SIMPLIFICATION 2021 IN POLAND – A MAGNET FOR FOREIGN INVESTORS
- UPROSZCZENIA PODATKOWE 2021 W POLSCE – MAGNESEM DLA INWESTORÓW ZAGRANICZNYCH
- ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF) – A FIRST-CLASS INVESTMENT VEHICLE AT YOUR FINGERTIPS
- ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA (ASI). PIERWSZORZĘDNY WEHIKUŁ INWESTYCYJNY NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI
- ESTONIAN CIT – EFFECTIVE REDUCTION IN CORPORATE TAX IN POLAND
- CIT ESTOŃSKI – EFEKTYWNE OBNIŻENIE OPODATKOWANIA SPÓŁEK W POLSCE
-
Grudzień
-
2020
-
Grudzień
-
Listopad
- WE BREAK STEREOTYPES! PRECONCEPTIONS ABOUT LAWYERS AND THE REALITY OF BUSINESS
- AM I REALLY SAVING MYSELF MONEY? TODAY I WILL SAVE 100 PLN TO LOSE 1000 PLN TOMORROW
- ŁAMIEMY STEREOTYPY! CZYLI PRZEKONANIA O PRAWNIKACH, A REALIA BIZNESU
- CZY TO NAPRAWDĘ OSZCZĘDNOŚĆ? DZIŚ „ZAOSZCZĘDZĘ” 100 ZŁ ŻEBY JUTRO STRACIĆ 1000 ZŁ
- ZAPRASZAMY do MONAKO
- WHY IS IT WORTH BECOMING A TAX RESIDENT OF MONACO?
- DLACZEGO WARTO ZOSTAĆ REZYDENTEM MONAKO? PODATKI W MONAKO
-
Październik
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Czerwiec
- THE WORLD IS CHANGING, AND YOU ARE STILL LOOKING FOR A UNICORN? In this article, we tell you everything you need to know to find one
- ŚWIAT SIĘ ZMIENIA, A TY WCIĄŻ SZUKASZ JEDNOROŻCA. Wszystko co musisz wiedzieć aby go znaleźć napisaliśmy tutaj
- KRYZYSOWE INWESTYCJE, CZYLI: ODWAŻNA INWESTYCJA WYMAGA OSTROŻNEGO PLANOWANIA
- JAK TRWOGA TO DO PRAWNIKA – NIEPOKOJĄCE TENDENCJE WŚRÓD STARTUPÓW
-
Maj
-
Kwiecień
- AMERICAN TAX COMPETITION. HELPFUL OR „HARMFUL”
- KONKURENCJA PODATKOWA PO AMERYKAŃSKU. POŻĄDANA, CZY „SZKODLIWA”
- PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO. Czyli jak inwestować, żeby nie stracić
- INVESTING IN HARD TIMES: HOW TO SET UP YOUR BUSINESS IN NEW YORK
- APETYT NA INWESTYCJE W TRUDNYCH CZASACH. SPÓŁKA W NOWYM YORKU
- WPŁYW PANDEMII NA TRANSAKCJE FUZJI I PRZEJĘĆ
- IMPACT OF A PANDEMIC ON MERGERS AND ACQUISITIONS
- PODATKI NA TRUDNE CZASY
-
Marzec
-
Luty
-
Grudzień
-
2019
-
2018
-
2017
-
2016
-
2015
-
Grudzień
-
Listopad
- Zwrot PCC od czynności restrukturyzacyjnych z udziałem spółek komandytowo-akcyjnych
- Zmiany podatkowe na Cyprze zachętą dla potencjalnych inwestorów
- Cypryjskie fundusze inwestycyjne mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego w Polsce
- Nowe sankcje za niezłożenie sprawozdania finansowego
- Europejskie poświadczenie dziedziczenia
-
Październik
-
Lipiec
-
Grudzień
Kategorie
- Alternatywna Spółka Inwestycyjna (19)
- Inwestycje (56)
- Jurysdykcje (13)
- M&A (14)
- Podatki (81)
- Polska Fundacja Rodzinna (6)
- Polska Spółka Holdingowa (2)
- Prawo (44)
- Relokacja (9)
- Reorganizacja (6)
- Rezydencja Podatkowa (13)
- Rozliczanie Podatku (5)
- Sukcesja (10)
- Sukcesja rodzinna (2)
- Ulgi Podatkowe (5)
- Wealth Advisory (11)
- Wyjście za granicę (18)
- Zabezpieczenie aktywów (2)

Nowe publikacje
Chcesz być na bieżąco, wpisz mail, a otrzymasz nowe publikacje prosto do skrzynki: