FUNDACJA RODZINNA W POLSCE. ISTOTA POMYSŁU A OCZEKIWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW

Instytucja fundacji znana jest polskiemu prawu od dawna, jednakże wyłącznie w ograniczonym zakresie – dla celów publicznych. Obecnie nie ma możliwości utworzenia fundacji dla interesów prywatnych. W polskim porządku prawnym na próżno było szukać skutecznego narzędzia, które pozwoliłoby zaplanować wielopokoleniową sukcesję rodzinnego przedsiębiorstwa. Ta sytuacja ma się zmienić wraz z wejściem w życie ustawy o fundacji rodzinnej, planowanej na początek 2022 roku.
Co było dotychczas?
Uboga oferta rozwiązań prawnych umożliwiających zachowanie ciągłości i niepodzielności przedsiębiorstw rodzinnych wymusza niejako poszukiwanie alternatywnych rozwiązań dla planowania sukcesji.
Na gruncie polskiego porządku prawnego, do przekazania rodzinnej firmy najczęściej korzystano z:
- Dziedziczenia (przez krąg osób dziedziczących „z ustawy” lub osoby wskazane w testamencie);
- Darowizny lub sprzedaży;
- Tworzenia spółek i ich wzajemnych powiązań.
Każda z powyższych metod ma przynajmniej jedną wadę – krótkotrwały wpływ na losy rodzinnego biznesu. Brak instytucji umożliwiającej utrwalenie woli testatora w całej rozciągłości, determinował konieczność dostosowywania instrumentów do bieżących potrzeb lub skutkował kreowaniem niekonwencjonalnych mechanizmów sukcesyjnych.
Zamiast tworzyć złożone (i kosztowne) struktury holdingowe lub dedykowane zamknięte fundusze inwestycyjne, kapitał niejednokrotnie kumulowany był w fundacjach prywatnych (private fundation) lub funduszach powierniczych (trust), funkcjonujących w Austrii, Holandii, Lichtensteinie, na Malcie, w Niemczech, Szwajcarii, Szwecji, a od niedawna także na Węgrzech.
O co chodzi z fundacją rodzinną?
Istotą pomysłu, który od lat z powodzeniem funkcjonuje w innych państwach jest zachowanie trwałości rodzinnego majątku, zgodnie z wolą fundatora. Dobrze zaplanowana sukcesja, z wykorzystaniem fundacji rodzinnej pozwoli na konkretyzację i ujednolicenie celów rodzinnej firmy, a w konsekwencji umożliwi ich zakreślenie w dalszej perspektywie, aniżeli do drugiego pokolenia. Długoterminowa strategia jest w tym aspekcie kluczowa. Do tej pory brakowało jednak odpowiedniego narzędzia do wdrożenia takich planów. Dzięki fundacji rodzinnej będzie to możliwe.
W jaki sposób? Oto garść podstawowych informacji o fundacji rodzinnej:
- Zarządzenie i ochrona majątku oraz świadczenie na rzecz beneficjentów, których wskazuje fundator – to główne zadania fundacji rodzinnej.
- Ograniczenie ryzyka rozdrobnienia majątku lub utraty kontroli nad częścią aktywów. Konflikty rodzinne, sprzedaż udziałów osobom trzecim lub rozdrobnienie akcjonariatu – to tylko niektóre problemy, których można uniknąć.
- Rola inwestora pasywnego. Fundacja jest właścicielem majątku przekazanego do fundacji. Skupia ona grupę powiązanych ze sobą podmiotów, umożliwiając sprawne zarządzanie.
- Brak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. Zasadniczym celem pozostaje zabezpieczenie majątku. Ryzyko gospodarcze jako nieodłączny element biznesu zostaje wyeliminowane.
Dla kogo jest fundacja rodzinna?
Założenie fundacji rodzinnej powinien rozważyć każdy przedsiębiorca – niezależnie do skali prowadzonego biznesu – o ile planuje on przekazanie firmy w ręce następnego pokolenia.
Główną zaletą omawianego rozwiązania jest elastyczność. Fundator dysponuje możliwością ukształtowania obowiązków i uprawnień członków rodziny, zgodnie z ich planami oraz swoją wizją. Wypracowana przez lata marka nie może zostać sprzeniewierzona.
Jak utworzyć fundację rodzinną? Utworzenie fundacji rodzinnej ma polegać na podjęciu pięciu kroków:
- Sporządzenie statutu fundacji, w którym zapiszemy wszystkie plany w związku z sukcesją i sukcesorami (ich roli w późniejszym zarządzaniu majątkiem oraz korzyści jakie mieliby z fundacji pozyskać);
- Złożenie oświadczenia fundatora o utworzeniu fundacji – poprzez sporządzony u notariusza akt założycielski (fundacja powstanie za życia fundatora) lub testament (fundacja powstanie po śmierci fundatora);
- Ustanowienie organów fundacji rodzinnej – wymaganych przez ustawę albo statut;
- Wniesienie mienia do fundacji – w wysokości nie mniejszej niż 100.000,00 zł;
- Wpisanie do rejestru fundacji rodzinnych – z tą chwilą fundacja nabywa osobowość prawną.
Ile to kosztuje?
Rejestracja fundacji rodzinnej wymaga odzwierciedlenia w rejestrze fundacji rodzinnych Krajowego Rejestru Sądowego, co wiąże się z opłatą w wysokości 500,00 zł.
W przypadku wprowadzenia zmian w utworzonej fundacji rodzinnej, wymagających odnotowania w rejestrze, opłata od wniosku będzie wynosiła 250,00 zł.
Projekt ustawy nie zawiera zmian dotyczących kosztu sporządzenia aktu założycielskiego w formie aktu notarialnego. Należy przypuszczać, że będzie on uzależniony od wysokości mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej – tak jak ma to miejsce w przypadku „klasycznych” fundacji. Stawka taksy notarialnej przy wniesieniu mienia do fundacji rodzinnej w minimalnej wysokości wyniosłaby nie więcej niż 2.610,00 zł (tj. 1.010,00 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60.000,00 zł). W przypadku wniesienia mienia o wartości powyżej 100.000,00 zł wysokość taksy notarialnej ustalana jest z uwzględnieniem następujących reguł:
- powyżej 60.000,00 zł do 1.000.000,00 zł – 1010,00 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60.000,00 zł;
- powyżej 1.000.000,00 zł do 2.000.000,00 zł – 4770,00 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1.000.000,00 zł;
- powyżej 2.000.000,00 zł – 6770,00 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2.000.000,00 zł, nie więcej jednak niż 10.000,00 zł, a w przypadku czynności dokonywanych pomiędzy osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn nie więcej niż 7500,00 zł.
Pamiętajmy, że elementami kosztów można zarządzić. Wielu notariuszy zgadza się na umowne ustalenie kosztów w uprzednich negocjacjach. Takie rozmowy należy podjąć przed wyborem kancelarii, która miałaby wesprzeć proces założenia Fundacji. Dodatkowo część majątku można do Fundacji przekazać darowizną, co jest bardziej efektywne w kontekście samej taksy notarialnej.
Czytaj także: Otrzymanie przez fundację lub organizację pożytku publicznego udziałów w spółce z o.o. nie podlega opodatkowaniu
Jak działa fundacja rodzinna?
Fundatorem może być każda osoba fizyczna. Projekt ustawy dopuszcza możliwość założenia fundacji przez kilku fundatorów (możliwość ta jest wyłączona, w przypadku powołania fundacji rodzinnej w testamencie, który może zostać sporządzony przez jedną osobę).
Ani fundator, ani beneficjenci nie otrzymują praw udziałowych na skutek utworzenia fundacji. Pozostaje ona odrębną strukturą, posiadającą własny majątek oraz osobowość prawną. Co istotne, fundator nie jest odpowiedzialny za jej zobowiązania.
Kluczowym elementem efektywnej realizacji planów fundatora jest ustalenie statutu. Jest on filarem określającym najważniejsze zasady funkcjonowania podmiotu (m.in.: krąg beneficjentów; zasady wykorzystania mienia fundacji; uprawnienia i obowiązki osób zarządzających fundacją oraz sposób jej reprezentacji). Fundator dysponuje szeroko zakreśloną swobodą wyrażającą się w możliwości określenia zasad funkcjonowania i zarządzania fundacją rodzinną. Statut to dokument, który poza elementami wskazanymi w ustawie, będzie urzeczywistnieniem wizji fundatora.
Kształt podmiotu (brzmienie statutu) zostaje określony przez fundatora. Może on podlegać modyfikacjom i uzupełnieniom jeszcze za jego życia (fundator przeprowadza zmiany samodzielnie) lub w oparciu o warunki i sposób ich przeprowadzania po jego śmierci (z uwzględnieniem zasad zakreślonych przez fundatora).
Jakie są organy fundacji rodzinnej?
Struktura fundacji rodzinnej ma przypominać strukturę spółki. Funkcjonuje w niej:
- Zarząd – reprezentuje i prowadzi sprawy fundacji. Jest odpowiedzialny za realizację celów fundacji, a także za jej finanse.
- Rada protektorów – pełni funkcje nadzorcze. Jest organem fakultatywnym.
- Zgromadzenie beneficjentów – tworzą je beneficjenci, którym przyznano prawo do uczestnictwa w zgromadzeniu. Podejmuje uchwały w sprawach wskazanych w ustawie lub statucie fundacji.
Beneficjenci fundacji rodzinnej
Beneficjentami fundacji rodzinnej będą mogły zostać osoby fizyczne – niezależnie od stopnia pokrewieństwa z fundatorem oraz organizacje pożytku publicznego. Beneficjent fundacji nie jest „wspólnikiem” fundacji ani współwłaścicielem jej majątku. O uprawnieniach beneficjenta decyduje fundator. Może on upoważnić beneficjenta do określonych świadczeń lub do przejęcia mienia fundacji na skutek jej likwidacji.
Opodatkowanie fundacji rodzinnych
Podstawowe zasady opodatkowania fundacji, według projektu ustawy, są następujące:
- Wniesienie mienia do fundacji. Wniesienie mienia do fundacji rodzinnej przeznaczonego na realizację jej celów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wniesie je fundator. W praktyce może to oznaczać, że otrzymanie przez fundację rodzinną majątku od innych osób, na przykład w formie darowizny, będzie opodatkowane po stronie fundacji.
- Osiąganie dochodu podczas jej istnienia. Działalność operacyjna fundacji rodzinnej będzie obciążona podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych – w wysokości 19%. Niestety, projekt ustawy nie zakłada możliwości skorzystania ze stawki w obniżonej wysokości 9%. Krytycznie należy także ocenić nałożenie podatku dochodowego na dywidendy od spółek, których akcjami lub udziałami dysponuje fundacja.
- Świadczenie na rzecz beneficjentów. Przysporzenia z majątku fundacji w postaci świadczeń na rzecz beneficjentów lub jako następstwo likwidacji fundacji będzie podlegało podatkowi od spadków i darowizn. Wypłata na rzecz uprzywilejowanego kręgu beneficjentów (do którego należy: małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha oraz sam fundator) będzie zwolniona od podatku, jeżeli przedmiotem świadczenia będzie mienie wniesione do fundacji przez fundatora. Tytułem przykładu, jeżeli fundator wniesie do fundacji 100.000,00 zł – zwolnienie dotyczy wyłącznie tej kwoty. Pozostali nabywcy świadczeń fundacji rodzinnej oraz mienia likwidowanej fundacji zapłacą podatek według nowej, 19% stawki.
Kontrowersje dotyczące zaproponowanego w projekcie ustawy sposobu opodatkowania fundacji rodzinnej były już sygnalizowane. Zasadniczy postulat dotyczył zapewnienia neutralności podatkowej wprowadzanego podmiotu.
Sukcesja fundacji rodzinnej
Przed osobami planującymi sukcesję stoi nie lada wyzwanie. Jest to przedsięwzięcie, którego nieodłącznym elementem są emocje i niepewność. Dotyczą one zarówno wyboru następców, jak i optymalnych narzędzi, które umożliwią przekazanie biznesu i jego dalszą ekspansję. Umiejętne skorzystanie z nowej instytucji i elastyczności jaką zapewnia pozwoli na rozdysponowanie ról z odpowiednim wyprzedzeniem, a rozważne planowanie przy odpowiednim wsparciu zaowocuje osiągnięciem obranego celu.
Czytaj także: Otrzymanie przez fundację lub organizację pożytku publicznego udziałów w spółce z o.o. nie podlega opodatkowaniu
Podsumowanie
Polskie ujęcie fundacji rodzinnej będzie rywalizowało zarówno ze swoimi odpowiednikami w innych krajach, jak i dotychczas wypracowanymi rozwiązaniami. Próba zachęcenia polskich przedsiębiorców do pozostawienia swojego majątku na terytorium Polski zderza się niestety ze zbyt asekuracyjną postawą ustawodawcy i obawami wykorzystania fundacji do unikania opodatkowania.
W wyniku przeprowadzonych konsultacji oraz zgłoszonych postulatów, Ministerstwo Finansów nie wyklucza wprowadzenia zmian w kluczowych dla atrakcyjności fundacji aspektach. Rozważane jest uzupełnienie projektu ustawy o fundacji rodzinnej m.in. o:
- Wprowadzenie ulgi repolonizacyjnej – dla kapitału przenoszonego do polskiej fundacji rodzinnej z majątku zgromadzonego w podmiotach zagranicznych;
- Możliwości zaliczenia do grona beneficjentów fundacji rodzinnej samego fundatora;
- Zmianę wysokości opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn beneficjentów fundacji rodzinnej, w oparciu o przynależność do danej grupy podatkowej według ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn. Rozważana jest zmiana pierwotnej stawki opodatkowania świadczeń beneficjentów w wysokości 19% i wprowadzenie w jej miejsce stawki 7% dla 1. grupy podatkowej, 12% dla 2. grupy podatkowej oraz 20% dla 3. grupy podatkowej;
- Umożliwienie ograniczonego prowadzenia działalności gospodarczej i uzyskiwania dochodu pasywnego (np. dochodu z najmu lub dzierżawy) – poprzez wprowadzenie dopuszczalnego katalogu aktywności fundacji rodzinnej;
- Możliwość uzyskania statusu podatnika VAT;
- Umożliwienie skorzystania z 9% stawki podatku CIT;
- Wprowadzenie możliwości odroczenia opodatkowania dywidendy, aż do momentu jej wypłaty na rzecz beneficjentów fundacji.
Prace legislacyjne nad projektem ustawy zmierzają ku końcowi, a obecne plany przewidują możliwość utworzenia fundacji rodzinnej już na początku 2022 roku. W niniejszej publikacji omówione zostały ogólne ramy rozwiązania, którego ostateczny kształt poznamy niebawem. Dopiero wówczas możliwa będzie stanowcza ocena wdrożonego pomysłu, którego realizacja jest w istocie niezbędna.

Blog pod redakcją dr Anny Marii Panasiuk

Założyciel i partner zarządzający kancelarii Panasiuk & Partners. Wieloletni doradca klienta w wealth management. Kieruje zespołem prawników, doradców podatkowych i księgowych, gdzie usługi zespołu skierowane są na efektywne zarządzenia portfelem klientów.
Autorzy

dr Anna Maria Panasiuk
partner zarządzający | adwokat | wealth advisor
Andrzej Sałamacha
partner, radca prawny
Magda Kwiatkowska
radca prawny
Szczepan Adamski
OF COUNSEL | PRAWNIK | PREZES ZARZĄDU YOURS SP. Z O.O.
Sabina Tyszko
konsultant podatkowy
Piotr Świąć
adwokat
Adam Apel
doradca podatkowy
Monika Baran
radca prawny
Kamil Kowalik
doradca podatkowy
Katarzyna Bieńkowska
radca prawny,
doradca podatkowy YOURS Panasiuk
Paweł Szumowski
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Edyta Winnicka
prawnik
Antoni Goraj
radca prawny
Katarzyna Zając
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Paweł Turek
doradca podatkowy
Michał Nowacki
radca prawny
Sylwia Rybicka
dyrektor ds. rozwoju
Sylwia Rozwandowicz
adwokat
Marta Kwiatkowska - Abramowska
asystent prawny
dr Adam Barcikowski
head of tax | doradca podatkowy
Dorota Sajewicz
investment partner
dr Maja Czarzasty- Hercberg
OF COUNSEL/RADCA PRAWNY
Maciej Małachowski
aplikant radcowski
Klaudia Borkowska
Aplikantka adwokacka
Archiwum
-
2023
-
2022
-
Grudzień
- POLISH FAMILY FOUNDATION – A new solution for entrepreneurs
- POLSKA FUNDACJA RODZINNA – nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców
- INVESTMENT FUNDS IN THE NETHERLANDS – ABC OF SETTING UP OF AIF
- FUNDUSZE INWESTYCYJNE W HOLANDII – ABC ZAŁOŻENIA AFI
- TAX INCENTIVES TO INVEST IN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF)
- ZACHĘTY PODATKOWE DO INWESTYCJI W ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCJNĄ (ASI)
-
Listopad
-
Październik
- CAN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND SERVE THE PURPOSES OF PRIVATE INVESTMENTS?
- CZY ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA MOŻE SŁUŻYĆ PRYWATNYM INWESTYCJOM?
- M&A – TRANSACTION TRIVIA IN MERGERS & ACQUISITIONS
- M&A – CIEKAWOSTKI TRANSAKCJI MERGERS & ACQUISITION
- HISZPAŃSKA REZYDENCJA PODATKOWA – PUZZLE DLA WTAJEMNICZONYCH!
- Spanish tax residence – jigsaw puzzles for the initiated!
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Lipiec
-
Maj
- PODWÓJNA REZYDENCJA PODATKOWA – 4 PRZYKŁADY POWSTANIA [CZĘŚĆ II OSOBY PRYWATNE]
- DUAL TAX RESIDENCE – 4 EXAMPLES OF ITS EMERGENCE [PART II NATURAL PERSONS]
- INVESTORS’ Q&A ABOUT THE ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS
- O CO NAJCZĘŚCIEJ PYTAJĄ INWESTORZY W KONTEKŚCIE ASI (ALTERNATYWNYCH SPÓŁEK INWESTYCYJNYCH)?
- REVOLUTION ON THE MERGERS & ACQUISITIONS MARKET – RECORD-BREAKING M&A TRANSACTIONS IN POLAND
- REWOLUCJA NA RYNKU FUZJI I PRZEJĘĆ – REKORDOWE TRANSAKCJE M&A W POLSCE
- 7 SINS COMMITTED WHILE RUNNING A BUSINESS AND MAKING INVESTMENTS
- 7 GRZECHÓW PRZY PROWADZENIU BIZNESU I INWESTYCJACH
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
- SIMPLE CONSERVATIVE INVESTMENTS. HISTORICAL ANALYSIS OF THE LAST 20 YEARS
- PROSTE INWESTYCJE KONSERWATYWNE. ANALIZA HISTORYCZNA OSTATNICH 20 LAT
- CZY WARTO ZAMIESZKAĆ W HISZPANII? PRAWO BECKHAMA, CZYLI JAK NIE PŁACIĆ PODATKÓW W HISZPANII
- IS IT WORTH LIVING IN SPAIN? BECKHAM 'S LAW, HOW TO AVOID PAYING TAXES IN SPAIN
- ESTONIAN CIT 2022 AS A REMEDY FOR THE POLISH DEAL
- ESTOŃSKI CIT 2022 JAKO REMEDIUM NA POLSKI ŁAD
-
Styczeń
- HOW CAN YOU SET UP AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND IN A FEW WEEKS?
- JAK MOŻNA ZAŁOŻYĆ ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCYJNĄ W KILKA TYGODNI?
- DO CLOSED-END INVESTMENT FUNDS STILL PAY OFF?
- CZY FUNDUSZE INWESTYCYJNE ZAMKNIĘTE JESZCZE SIĘ OPŁACAJĄ?
- 6 REASONS WHY IT IS WORTH DEVELOPING A BUSINESS OUTSIDE POLISH BORDERS
- 6 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO ROZWIJAĆ BIZNES POZA POLSKĄ
-
Grudzień
-
2021
-
Grudzień
-
Listopad
-
Październik
- LIFE IN TENERIFE – TAXES AND REAL ESTATE IN THE CANARY ISLANDS
- TENERYFA NA ŻYCIE – PODATKI I NIERUCHOMOŚCI NA WYSPACH KANARYJSKICH
- TURNKEY REORGANISATION – HOW TO PREPARE A BUSINESS FOR INTERNATIONAL EXPANSION
- REORGANIZACJA POD KLUCZ CZYLI JAK PRZYGOTOWAĆ BIZNES NA EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ
- BUSINESS EXPANSION OUTSIDE THE EU – LET’S HAVE A LOOK AT OTHER CONTINENTS
- EKSPANSJA BIZNESU POZA UE – SPÓJRZMY NA INNE KONTYNENTY
-
Wrzesień
-
Sierpień
- MAJĄTEK RODZINNY
- COMPANY RELOCATION WITHIN THE EU: PROCESS ANALYSIS AND CASE STUDY
- PRZENIESIENIE SPÓŁKI W OBRĘBIE UE: ANALIZA PROCESU I CASE STUDY
- SCALING UP BUSINESS. TAXES IN ESTONIA, ITALY, UNITED KINGDOM, MALTA AND CYPRUS – COMPARISON
- EKSPANSJA BIZNESU. PODATKI W EUROPIE.
- POLSKI ŁAD OCZAMI PRZEDSIĘBIORCY
-
Lipiec
- EXPANDING NEXT DOOR – THE CZECH REPUBLIC, SLOVAKIA, GERMANY, ROMANIA
- EKSPANSJA PO SĄSIEDZKU – CZECHY, SŁOWACJA, NIEMIECY, RUMUNIA
- CONVERTIBLE DEBT IN POLAND
- CONVERTIBLE DEBT PRZY INWESTYCJACH PRE-SEED
- AIFs (ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS) LEAD THE WAY ON THE POLISH CAPITAL MARKET
- ASI WIEDZIE PRYM NA POLSKIM RYNKU KAPITAŁOWYM
- FAMILY FOUNDATIONS IN POLAND. CONCEPT VERSUS ENTREPRENEURS’ EXPECTATIONS
- FUNDACJA RODZINNA W POLSCE. ISTOTA POMYSŁU A OCZEKIWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW
-
Czerwiec
- CORPORATE TAX RELIEF AND INCENTIVES FOR INVESTORS – NEW (BETTER?) SOLUTIONS
- ULGI PODATKOWE I ZACHĘTY DLA INWESTORÓW – IDZIE NOWE (LEPSZE?)
- 9% CIT ZAMIAST 19%, JAK PŁACIĆ NIŻSZY PODATEK
- CYPRUS VS. UNITED ARAB EMIRATES, WHERE TO MOVE? CHANGE OF TAX RESIDENCE
- CYPR VS. ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE, GDZIE SIĘ WYPROWADZIĆ? ZMIANA REZYDENCJI PODATKOWEJ
-
Maj
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
-
Styczeń
- 6 MAJOR CHANGES IN THE BEHAVIOUR OF PRIVATE INVESTORS AND THEIR PORTFOLIOS IN 2020
- 6 GŁÓWNYCH ZMIAN W ZACHOWANIACH I PORTFELACH INWESTORÓW PRYWATNYCH W ROKU 2020
- TAX SIMPLIFICATION 2021 IN POLAND – A MAGNET FOR FOREIGN INVESTORS
- UPROSZCZENIA PODATKOWE 2021 W POLSCE – MAGNESEM DLA INWESTORÓW ZAGRANICZNYCH
- ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF) – A FIRST-CLASS INVESTMENT VEHICLE AT YOUR FINGERTIPS
- ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA (ASI). PIERWSZORZĘDNY WEHIKUŁ INWESTYCYJNY NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI
- ESTONIAN CIT – EFFECTIVE REDUCTION IN CORPORATE TAX IN POLAND
- CIT ESTOŃSKI – EFEKTYWNE OBNIŻENIE OPODATKOWANIA SPÓŁEK W POLSCE
-
Grudzień
-
2020
-
Grudzień
-
Listopad
- WE BREAK STEREOTYPES! PRECONCEPTIONS ABOUT LAWYERS AND THE REALITY OF BUSINESS
- AM I REALLY SAVING MYSELF MONEY? TODAY I WILL SAVE 100 PLN TO LOSE 1000 PLN TOMORROW
- ŁAMIEMY STEREOTYPY! CZYLI PRZEKONANIA O PRAWNIKACH, A REALIA BIZNESU
- CZY TO NAPRAWDĘ OSZCZĘDNOŚĆ? DZIŚ „ZAOSZCZĘDZĘ” 100 ZŁ ŻEBY JUTRO STRACIĆ 1000 ZŁ
- ZAPRASZAMY do MONAKO
- WHY IS IT WORTH BECOMING A TAX RESIDENT OF MONACO?
- DLACZEGO WARTO ZOSTAĆ REZYDENTEM MONAKO? PODATKI W MONAKO
-
Październik
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Czerwiec
- THE WORLD IS CHANGING, AND YOU ARE STILL LOOKING FOR A UNICORN? In this article, we tell you everything you need to know to find one
- ŚWIAT SIĘ ZMIENIA, A TY WCIĄŻ SZUKASZ JEDNOROŻCA. Wszystko co musisz wiedzieć aby go znaleźć napisaliśmy tutaj
- KRYZYSOWE INWESTYCJE, CZYLI: ODWAŻNA INWESTYCJA WYMAGA OSTROŻNEGO PLANOWANIA
- JAK TRWOGA TO DO PRAWNIKA – NIEPOKOJĄCE TENDENCJE WŚRÓD STARTUPÓW
-
Maj
-
Kwiecień
- AMERICAN TAX COMPETITION. HELPFUL OR „HARMFUL”
- KONKURENCJA PODATKOWA PO AMERYKAŃSKU. POŻĄDANA, CZY „SZKODLIWA”
- PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO. Czyli jak inwestować, żeby nie stracić
- INVESTING IN HARD TIMES: HOW TO SET UP YOUR BUSINESS IN NEW YORK
- APETYT NA INWESTYCJE W TRUDNYCH CZASACH. SPÓŁKA W NOWYM YORKU
- WPŁYW PANDEMII NA TRANSAKCJE FUZJI I PRZEJĘĆ
- IMPACT OF A PANDEMIC ON MERGERS AND ACQUISITIONS
- PODATKI NA TRUDNE CZASY
-
Marzec
-
Luty
-
Grudzień
-
2019
-
2018
-
2017
-
2016
-
2015
-
Grudzień
-
Listopad
- Zwrot PCC od czynności restrukturyzacyjnych z udziałem spółek komandytowo-akcyjnych
- Zmiany podatkowe na Cyprze zachętą dla potencjalnych inwestorów
- Cypryjskie fundusze inwestycyjne mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego w Polsce
- Nowe sankcje za niezłożenie sprawozdania finansowego
- Europejskie poświadczenie dziedziczenia
-
Październik
-
Lipiec
-
Grudzień
Kategorie
- Alternatywna Spółka Inwestycyjna (19)
- Inwestycje (56)
- Jurysdykcje (13)
- M&A (14)
- Podatki (81)
- Polska Fundacja Rodzinna (6)
- Polska Spółka Holdingowa (2)
- Prawo (44)
- Relokacja (9)
- Reorganizacja (6)
- Rezydencja Podatkowa (13)
- Rozliczanie Podatku (5)
- Sukcesja (10)
- Sukcesja rodzinna (2)
- Ulgi Podatkowe (5)
- Wealth Advisory (11)
- Wyjście za granicę (18)
- Zabezpieczenie aktywów (2)

Nowe publikacje
Chcesz być na bieżąco, wpisz mail, a otrzymasz nowe publikacje prosto do skrzynki: