M&A – CIEKAWOSTKI TRANSAKCJI MERGERS & ACQUISITION

W tym tekście przedstawiam kilka newralgicznych elementów transakcji M&A, które w praktyce nastręczają sporo trudności. Wskazuję, dlaczego nie należy ustanawiać zabezpieczeń w ciemno, kierując się zasadą „im więcej tym lepiej”. Jaki wpływ na przebieg transakcji M&A ma pozostawienie założyciela/zbywcy w biznesie? Czy ważne jest kto daje zapewnienia transakcyjne? A także, jakie instrumenty pozwalają zabezpieczyć odroczenie płatności ceny oraz co może się z tym wiązać?
Pozostawienie sprzedającego w biznesie po M&A
Samo przeprowadzenie transakcji M&A od strony formalnej (DD, negocjacje, struktura transakcji, wypracowanie treści zapewnień, podpisanie wszystkich dokumentów) to nie wszystko. Dlaczego? Otóż zmiany właścicielskie, oprócz pozyskania finansowania i szans na rozwój pociągają za sobą również ryzyko powstania rozgardiaszu w dotychczasowym działaniu firmy. Mowa o tzw. „zderzeniu się” wizji kupującego z dotychczas stosowanym modelem prowadzenia firmy oraz o trudnościach w ich przejęciu lub zmianie.
W praktyce, finalizacja transakcji nie wróży jeszcze sukcesu. Może on stanąć pod znakiem zapytania z bardzo prostego powodu tzn. jeżeli kupujący (nowy właściciel) w ciemno zacznie realizować swoje pomysły na zmianę funkcjonowania firmy. Większość kupujących jednak wie, że modyfikacje trzeba jednak wprowadzać według ułożonej koncepcji. W przeciwnym razie mogą wywrócić do góry nogami aktualną organizację pracy, a przez to zahamować (nie wzmocnić) rozwój biznesu. W naszej praktyce dostrzegamy, że kupujący nieraz proponują dotychczasowemu właścicielowi pozostanie w biznesie i współdziałanie z nim na określonych warunkach. Czasem na stałe, a czasem przez pewien okres po closingu. W sytuacjach, gdy founder/founderzy godził/li się wspierać nowego właściciela przez określony czas rozwój działalności następował sprawniej i bardziej płynnie. A wdrażanie zmian/know-how nowego właściciela było łatwiejsze.
Ma to też inny walor. Pozwala stronom łatwiej przejść przez częste przecież problemy potransakcyjne. Co to oznacza w praktyce?
Zabezpieczenie zapłaty środków (escrow/depozyt)
Pozostanie założyciela w biznesie po jego przejęciu przez nowego właściciela powinno pozwalać w łatwiejszy sposób zamknąć samą transakcję M&A. Przykładowo, jednym z głównych punktów negocjacyjnych każdej ze stron transakcji jest zapłata ceny. Wiadomo, że pojawia się tu naturalny konflikt.
Z perspektywy kupującego pojawiają się obawy, że sprzedający nie wywiąże się z udzielonych zapewnień i gwarancji. Albo, że nagle wycofa się z określonych obowiązków czy też, że po akwizycji wyjdą na jaw jakieś problemy kupionego biznesu.
Z perspektywy sprzedającego mamy do czynienia z obawą, że jeżeli nie dostanie całości ceny już teraz, to potem będzie miał problemy z jej wyegzekwowaniem. Tutaj pojawia się częsta praktyka zapłaty ceny w transzach uwalnianych w miarę spełnienia poszczególnych warunków transakcji. Czasami trwa to latami.
Takie sprzeczne potrzeby stron zazwyczaj godzi się wykorzystując tzw. rachunek zastrzeżony escrow. Przy mniejszych transakcjach wykorzystuje się też instytucję depozytu notarialnego. Tutaj zawsze problemem pozostają po pierwsze kwestie kosztów escrow (depozyt notarialny jest stosunkowo niedrogi) oraz kryteria zwalniania środków, które powinny być ustalone na tyle szczegółowo, ale i obiektywnie aby bez cienia wątpliwości dało się przesądzić czy konkretna przesłanka została spełniona czy też nie. Instrumenty te pozwalają złagodzić wspomniane powyżej obawy stron.
Ale wracając do pozostania założyciela w biznesie po transakcji okazuje się, że zazwyczaj, kiedy ma to miejsce pomiędzy stronami nie dochodzi do eskalujących się konfliktów i transakcja jest rozliczana w porozumieniu stron. Wniosek jest taki, że z tego punktu widzenia nie należy się zanadto bać założyciela w biznesie po akwizycji. Gdyż po pierwsze może on pomóc łatwiej przejść przez okres przejściowy. A po drugie statystyka pokazuje, że jego obecność po transakcji daje rękojmię współpracy stron przy realizacji uzgodnionych warunków transakcji M&A, a więc zapewnia pomyślność obu stronom.
Jeszcze o płatności odroczonej w czasie w transakcjach M&A
Odraczanie w czasie płatności za udziały/akcje w długiej perspektywie powoduje też inny problem. Skutkuje to bowiem wymagalnością podatku z tytułu sprzedanych udziałów w sytuacji, w której cena za udziały nie została jeszcze zapłacona. Zdarza się bowiem, że inwestor/kupujący, ze względów biznesowych musi nabyć własność 100% udziałów/akcji od razu. Więc nie może tam być mowy o żadnej warunkowości umowy je przenoszącej. Z drugiej strony, również ze względów biznesowych jeżeli cena nie jest płatna od razu, ale zostaje rozłożona w dłuższym czasie. Wówczas problemem zbywcy jest to, że po jego stronie pojawia się przychód od całości ceny, podczas gdy otrzymuje jedynie część środków/ceny. Tego typu problemy można zarządzić poprzez odpowiednie ukształtowanie transakcji.
Zapewnienia osoby prawnej
Inna ciekawostka. Często uczestnikami transakcji M&A są zwykle spółki prawa handlowego, które jako kupujący czy sprzedający udzielają zabezpieczeń. Tego typu praktyka tj. zapewnienia, gwarancje czy zobowiązania osób prawnych, każdorazowo powinny być obwarowane postanowieniami i dokumentami umożliwiającymi ich pełną i bezproblemową egzekwowalność.
Dla przykładu, aby zabezpieczyć się przed „posprzątaniem” takiego podmiotu, który przy transakcji udzielił nam zapewnień, dobrym sposobem jest poręczenie osobiste członków zarządu a najlepiej samego UBO, czyli ostatecznego beneficjenta „targetu”. Ewentualnie, można też posłużyć się popularnymi siódemkami. Czyli oświadczeniem konkretnej osoby/osób fizycznych o poddaniu się egzekucji w razie wystąpienia określonego zdarzenia – defaultu. W przeciwnym razie zabezpieczenie udzielone przez – załóżmy – spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością łatwo może okazać się zabezpieczeniem iluzorycznym, trudnym do wyegzekwowania (choćby przez wzgląd na zmiany organizacyjne/przekształcenia). Innymi słowy, zdarza się, że stanowi niewiele znaczący kwitek. A przecież nie o to chodzi.
Zabezpieczenia w transakcji M&A bez przerostu formy nad treścią
Skoro jesteśmy już w temacie zabezpieczeń, obserwujemy tendencję do ich przesadnego i nadmiernego ustanawiania. Chodzi o sytuacje, gdy poziom zabezpieczeń jest nieadekwatny do transakcji. Albo sytuacje, gdy dana klauzula – zapewnienie/gwarancja – obwarowana jest równolegle kilkoma zabezpieczeniami.
Przykładowo, prowadziłem obsługę transakcji na kilka milionów złotych a projekt umowy wraz z załącznikami liczył grubo ponad 100 stron! Samo położenie przez prawników kupującego takiej propozycji na stole spowodowało pat w negocjacjach. W ten sposób łatwo możemy odstraszyć kontrahenta i zakończyć negocjacje już na wstępnym etapie. Ilość dokumentów i ich nadmierne skomplikowanie w sytuacji, gdy można sformułować dokumentację zdecydowanie prościej (a równie skutecznie i bezpiecznie) nie wróży rychłej i pomyślnej finalizacji. W 90% najzwyczajniej w świecie przytłoczy drugą stronę, blokując osiągnięcie kompromisu. Instrumenty gwarantujące bezpieczeństwo transakcji przede wszystkim powinny być dostosowane do potrzeb i dobrane z wyczuciem. Czasem wystarczy jedno odpowiednio dostosowane rodzajowo i kwotowo zabezpieczenie na każdą newralgiczną okoliczność transakcyjną, aby osiągnąć efekt.
Podsumowanie
Reasumując, mimo powszechnego przeświadczenia, że im więcej klauzul i stron kontraktu, tym lepiej i bezpieczniej, zwracam uwagę, że w praktyce M&A bardzo często co za dużo to niezdrowo. Tutaj – jak wszędzie – liczy się nieobjętość a jakość umowy. A z biznesowego punktu widzenia warto postawić na proste i skuteczne rozwiązania, które nie będą generować kosztów niewspółmiernych do skali przedsięwzięcia. Unikajmy skomplikowanych klauzul i mnożenia iluzorycznych zabezpieczeń. W efekcie tylko wydłużają one negocjacje, a bywa i tak, że ostatecznie – na koniec dnia – wcale nie spełnią swojej roli.

Blog pod redakcją dr Anny Marii Panasiuk

Założyciel i partner zarządzający kancelarii Panasiuk & Partners. Wieloletni doradca klienta w wealth management. Kieruje zespołem prawników, doradców podatkowych i księgowych, gdzie usługi zespołu skierowane są na efektywne zarządzenia portfelem klientów.
Autorzy

dr Anna Maria Panasiuk
partner zarządzający | adwokat | wealth advisor
Andrzej Sałamacha
partner, radca prawny
Magda Kwiatkowska
radca prawny
Szczepan Adamski
OF COUNSEL | PRAWNIK | PREZES ZARZĄDU YOURS SP. Z O.O.
Sabina Tyszko
konsultant podatkowy
Piotr Świąć
adwokat
Adam Apel
doradca podatkowy
Monika Baran
radca prawny
Kamil Kowalik
doradca podatkowy
Katarzyna Bieńkowska
radca prawny,
doradca podatkowy YOURS Panasiuk
Paweł Szumowski
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Edyta Winnicka
prawnik
Antoni Goraj
radca prawny
Katarzyna Zając
aplikant radcowski
Yours Panasiuk
Paweł Turek
doradca podatkowy
Michał Nowacki
radca prawny
Sylwia Rybicka
dyrektor ds. rozwoju
Sylwia Rozwandowicz
adwokat
Marta Kwiatkowska - Abramowska
asystent prawny
dr Adam Barcikowski
head of tax | doradca podatkowy
Dorota Sajewicz
investment partner
dr Maja Czarzasty- Hercberg
OF COUNSEL/RADCA PRAWNY
Maciej Małachowski
aplikant radcowski
Klaudia Borkowska
Aplikantka adwokacka
Archiwum
-
2023
-
2022
-
Grudzień
- POLISH FAMILY FOUNDATION – A new solution for entrepreneurs
- POLSKA FUNDACJA RODZINNA – nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców
- INVESTMENT FUNDS IN THE NETHERLANDS – ABC OF SETTING UP OF AIF
- FUNDUSZE INWESTYCYJNE W HOLANDII – ABC ZAŁOŻENIA AFI
- TAX INCENTIVES TO INVEST IN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF)
- ZACHĘTY PODATKOWE DO INWESTYCJI W ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCJNĄ (ASI)
-
Listopad
-
Październik
- CAN AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND SERVE THE PURPOSES OF PRIVATE INVESTMENTS?
- CZY ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA MOŻE SŁUŻYĆ PRYWATNYM INWESTYCJOM?
- M&A – TRANSACTION TRIVIA IN MERGERS & ACQUISITIONS
- M&A – CIEKAWOSTKI TRANSAKCJI MERGERS & ACQUISITION
- HISZPAŃSKA REZYDENCJA PODATKOWA – PUZZLE DLA WTAJEMNICZONYCH!
- Spanish tax residence – jigsaw puzzles for the initiated!
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Lipiec
-
Maj
- PODWÓJNA REZYDENCJA PODATKOWA – 4 PRZYKŁADY POWSTANIA [CZĘŚĆ II OSOBY PRYWATNE]
- DUAL TAX RESIDENCE – 4 EXAMPLES OF ITS EMERGENCE [PART II NATURAL PERSONS]
- INVESTORS’ Q&A ABOUT THE ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS
- O CO NAJCZĘŚCIEJ PYTAJĄ INWESTORZY W KONTEKŚCIE ASI (ALTERNATYWNYCH SPÓŁEK INWESTYCYJNYCH)?
- REVOLUTION ON THE MERGERS & ACQUISITIONS MARKET – RECORD-BREAKING M&A TRANSACTIONS IN POLAND
- REWOLUCJA NA RYNKU FUZJI I PRZEJĘĆ – REKORDOWE TRANSAKCJE M&A W POLSCE
- 7 SINS COMMITTED WHILE RUNNING A BUSINESS AND MAKING INVESTMENTS
- 7 GRZECHÓW PRZY PROWADZENIU BIZNESU I INWESTYCJACH
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
- SIMPLE CONSERVATIVE INVESTMENTS. HISTORICAL ANALYSIS OF THE LAST 20 YEARS
- PROSTE INWESTYCJE KONSERWATYWNE. ANALIZA HISTORYCZNA OSTATNICH 20 LAT
- CZY WARTO ZAMIESZKAĆ W HISZPANII? PRAWO BECKHAMA, CZYLI JAK NIE PŁACIĆ PODATKÓW W HISZPANII
- IS IT WORTH LIVING IN SPAIN? BECKHAM 'S LAW, HOW TO AVOID PAYING TAXES IN SPAIN
- ESTONIAN CIT 2022 AS A REMEDY FOR THE POLISH DEAL
- ESTOŃSKI CIT 2022 JAKO REMEDIUM NA POLSKI ŁAD
-
Styczeń
- HOW CAN YOU SET UP AN ALTERNATIVE INVESTMENT FUND IN A FEW WEEKS?
- JAK MOŻNA ZAŁOŻYĆ ALTERNATYWNĄ SPÓŁKĘ INWESTYCYJNĄ W KILKA TYGODNI?
- DO CLOSED-END INVESTMENT FUNDS STILL PAY OFF?
- CZY FUNDUSZE INWESTYCYJNE ZAMKNIĘTE JESZCZE SIĘ OPŁACAJĄ?
- 6 REASONS WHY IT IS WORTH DEVELOPING A BUSINESS OUTSIDE POLISH BORDERS
- 6 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO ROZWIJAĆ BIZNES POZA POLSKĄ
-
Grudzień
-
2021
-
Grudzień
-
Listopad
-
Październik
- LIFE IN TENERIFE – TAXES AND REAL ESTATE IN THE CANARY ISLANDS
- TENERYFA NA ŻYCIE – PODATKI I NIERUCHOMOŚCI NA WYSPACH KANARYJSKICH
- TURNKEY REORGANISATION – HOW TO PREPARE A BUSINESS FOR INTERNATIONAL EXPANSION
- REORGANIZACJA POD KLUCZ CZYLI JAK PRZYGOTOWAĆ BIZNES NA EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ
- BUSINESS EXPANSION OUTSIDE THE EU – LET’S HAVE A LOOK AT OTHER CONTINENTS
- EKSPANSJA BIZNESU POZA UE – SPÓJRZMY NA INNE KONTYNENTY
-
Wrzesień
-
Sierpień
- MAJĄTEK RODZINNY
- COMPANY RELOCATION WITHIN THE EU: PROCESS ANALYSIS AND CASE STUDY
- PRZENIESIENIE SPÓŁKI W OBRĘBIE UE: ANALIZA PROCESU I CASE STUDY
- SCALING UP BUSINESS. TAXES IN ESTONIA, ITALY, UNITED KINGDOM, MALTA AND CYPRUS – COMPARISON
- EKSPANSJA BIZNESU. PODATKI W EUROPIE.
- POLSKI ŁAD OCZAMI PRZEDSIĘBIORCY
-
Lipiec
- EXPANDING NEXT DOOR – THE CZECH REPUBLIC, SLOVAKIA, GERMANY, ROMANIA
- EKSPANSJA PO SĄSIEDZKU – CZECHY, SŁOWACJA, NIEMIECY, RUMUNIA
- CONVERTIBLE DEBT IN POLAND
- CONVERTIBLE DEBT PRZY INWESTYCJACH PRE-SEED
- AIFs (ALTERNATIVE INVESTMENT FUNDS) LEAD THE WAY ON THE POLISH CAPITAL MARKET
- ASI WIEDZIE PRYM NA POLSKIM RYNKU KAPITAŁOWYM
- FAMILY FOUNDATIONS IN POLAND. CONCEPT VERSUS ENTREPRENEURS’ EXPECTATIONS
- FUNDACJA RODZINNA W POLSCE. ISTOTA POMYSŁU A OCZEKIWANIA PRZEDSIĘBIORCÓW
-
Czerwiec
- CORPORATE TAX RELIEF AND INCENTIVES FOR INVESTORS – NEW (BETTER?) SOLUTIONS
- ULGI PODATKOWE I ZACHĘTY DLA INWESTORÓW – IDZIE NOWE (LEPSZE?)
- 9% CIT ZAMIAST 19%, JAK PŁACIĆ NIŻSZY PODATEK
- CYPRUS VS. UNITED ARAB EMIRATES, WHERE TO MOVE? CHANGE OF TAX RESIDENCE
- CYPR VS. ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE, GDZIE SIĘ WYPROWADZIĆ? ZMIANA REZYDENCJI PODATKOWEJ
-
Maj
-
Kwiecień
-
Marzec
-
Luty
-
Styczeń
- 6 MAJOR CHANGES IN THE BEHAVIOUR OF PRIVATE INVESTORS AND THEIR PORTFOLIOS IN 2020
- 6 GŁÓWNYCH ZMIAN W ZACHOWANIACH I PORTFELACH INWESTORÓW PRYWATNYCH W ROKU 2020
- TAX SIMPLIFICATION 2021 IN POLAND – A MAGNET FOR FOREIGN INVESTORS
- UPROSZCZENIA PODATKOWE 2021 W POLSCE – MAGNESEM DLA INWESTORÓW ZAGRANICZNYCH
- ALTERNATIVE INVESTMENT FUND (AIF) – A FIRST-CLASS INVESTMENT VEHICLE AT YOUR FINGERTIPS
- ALTERNATYWNA SPÓŁKA INWESTYCYJNA (ASI). PIERWSZORZĘDNY WEHIKUŁ INWESTYCYJNY NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI
- ESTONIAN CIT – EFFECTIVE REDUCTION IN CORPORATE TAX IN POLAND
- CIT ESTOŃSKI – EFEKTYWNE OBNIŻENIE OPODATKOWANIA SPÓŁEK W POLSCE
-
Grudzień
-
2020
-
Grudzień
-
Listopad
- WE BREAK STEREOTYPES! PRECONCEPTIONS ABOUT LAWYERS AND THE REALITY OF BUSINESS
- AM I REALLY SAVING MYSELF MONEY? TODAY I WILL SAVE 100 PLN TO LOSE 1000 PLN TOMORROW
- ŁAMIEMY STEREOTYPY! CZYLI PRZEKONANIA O PRAWNIKACH, A REALIA BIZNESU
- CZY TO NAPRAWDĘ OSZCZĘDNOŚĆ? DZIŚ „ZAOSZCZĘDZĘ” 100 ZŁ ŻEBY JUTRO STRACIĆ 1000 ZŁ
- ZAPRASZAMY do MONAKO
- WHY IS IT WORTH BECOMING A TAX RESIDENT OF MONACO?
- DLACZEGO WARTO ZOSTAĆ REZYDENTEM MONAKO? PODATKI W MONAKO
-
Październik
-
Wrzesień
-
Sierpień
-
Czerwiec
- THE WORLD IS CHANGING, AND YOU ARE STILL LOOKING FOR A UNICORN? In this article, we tell you everything you need to know to find one
- ŚWIAT SIĘ ZMIENIA, A TY WCIĄŻ SZUKASZ JEDNOROŻCA. Wszystko co musisz wiedzieć aby go znaleźć napisaliśmy tutaj
- KRYZYSOWE INWESTYCJE, CZYLI: ODWAŻNA INWESTYCJA WYMAGA OSTROŻNEGO PLANOWANIA
- JAK TRWOGA TO DO PRAWNIKA – NIEPOKOJĄCE TENDENCJE WŚRÓD STARTUPÓW
-
Maj
-
Kwiecień
- AMERICAN TAX COMPETITION. HELPFUL OR „HARMFUL”
- KONKURENCJA PODATKOWA PO AMERYKAŃSKU. POŻĄDANA, CZY „SZKODLIWA”
- PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO. Czyli jak inwestować, żeby nie stracić
- INVESTING IN HARD TIMES: HOW TO SET UP YOUR BUSINESS IN NEW YORK
- APETYT NA INWESTYCJE W TRUDNYCH CZASACH. SPÓŁKA W NOWYM YORKU
- WPŁYW PANDEMII NA TRANSAKCJE FUZJI I PRZEJĘĆ
- IMPACT OF A PANDEMIC ON MERGERS AND ACQUISITIONS
- PODATKI NA TRUDNE CZASY
-
Marzec
-
Luty
-
Grudzień
-
2019
-
2018
-
2017
-
2016
-
2015
-
Grudzień
-
Listopad
- Zwrot PCC od czynności restrukturyzacyjnych z udziałem spółek komandytowo-akcyjnych
- Zmiany podatkowe na Cyprze zachętą dla potencjalnych inwestorów
- Cypryjskie fundusze inwestycyjne mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego w Polsce
- Nowe sankcje za niezłożenie sprawozdania finansowego
- Europejskie poświadczenie dziedziczenia
-
Październik
-
Lipiec
-
Grudzień
Kategorie
- Alternatywna Spółka Inwestycyjna (19)
- Inwestycje (56)
- Jurysdykcje (13)
- M&A (14)
- Podatki (81)
- Polska Fundacja Rodzinna (6)
- Polska Spółka Holdingowa (2)
- Prawo (44)
- Relokacja (9)
- Reorganizacja (6)
- Rezydencja Podatkowa (13)
- Rozliczanie Podatku (5)
- Sukcesja (10)
- Sukcesja rodzinna (2)
- Ulgi Podatkowe (5)
- Wealth Advisory (11)
- Wyjście za granicę (18)
- Zabezpieczenie aktywów (2)

Nowe publikacje
Chcesz być na bieżąco, wpisz mail, a otrzymasz nowe publikacje prosto do skrzynki: