Skalowanie, ekspansja, rozszerzenie działalności na inne kraje… – dla tej jednej decyzji biznesowej można znaleźć przynajmniej z tuzin określeń. To ekscytujący proces, dający wiele korzyści, ale jednocześnie może się skończyć wielką klapą. Więcej na temat tego jak dobrze przygotować biznes do wyjścia poza Polskę napisaliśmy w najnowszym ebooku: GOING GLOBAL – JAK ROZWINĄĆ BIZNES ZA GRANICĄ. KROK PO KROKU. Tu jednak tytułowy temat prowadzi nas w kierunku wskazania głównych korzyści wynikających z przeniesienia działalności na poziom międzynarodowy, oto one.

1.  ZWIĘKSZENIE PRZYCHODÓW. NOWE MOŻLIWOŚCI BIZNESOWE

Polska jako średniej wielkości rynek daje dobry potencjał zbudowania stabilnej organizacji, jednak poza naszymi granicami otwierają się szerokie horyzonty na istotne zwiększenie ilości klientów i co za tym idzie przychodów. Aby to osiągnąć, należy przeprowadzić badania rynku. Dowiedzieć się, które kraje są dla Ciebie najlepsze. Warto przyjrzeć się obecnemu klimatowi i zapotrzebowaniu na Twoje produkty lub usługi. Niezależnie od tego, czy chodzi o rynki wschodzące w Ameryce Południowej, czy bardziej rozwinięte w Europie, czy USA. W różnych krajach mogą być inne zupełnie czynniki decydujące o popycie na Twój produkt czy usługę. Jak również z pewnością są inne zachowania zakupowe i sposoby dotarcia do klienta.

2.  ŁAGODNIEJSZE PODATKI | OSZCZĘDNOŚĆ KOSZTÓW

Prowadząc działalność na kilku rynkach warto rozważyć inne korzyści, jak na przykład możliwość obniżenia kosztów operacyjnych czy produkcyjnych, ze względu na dostępność tańszych rozwiązań, preferencji lokalnych itp. Możesz też osiągnąć duże oszczędności na podatku dochodowym od osób prawnych, jeśli będziesz planował rozwój w krajach, gdzie są preferencje podatkowe lub akurat twoja branża może należeć do pożądanych dla danego regionu i co za tym idzie korzystać z wielu przywilejów. Przeniesienie się lub rozwój w innym kraju o znacznie niższej stawce podatkowej ma po prostu biznesowy sens, w szczególności jak twoja długoterminowa strategia zakłada rozwój geograficzny. 

Zagłębienie się w możliwości odpowiednio ułożonej struktury organizacyjnej może przynieść wiele korzyści z rozszerzenia perspektywy na Europę czy Świat (wiele korzyści jest, już nawet gdy działasz tylko w Polsce, w szczególności teraz przy zmianie związanej z Polskim Ładem). Możliwości prawno-podatkowe wówczas też się poszerzają i twój ruch na określony rynek może być dużo bardziej korzystny od rozważanej innej lokalizacji do dalszej ekspansji. Uwaga, działając zbyt pochopnie można ponieść koszty, które mogą doprowadzić do całkowitego zatrzymania biznesu. – Więcej o strukturach międzynarodowych, stawkach podatkowych, rzeczach, na które warto zwrócić uwagę przedstawiamy szerzej w EBOOKU  “Praktyczny przewodnik po podatkach międzynarodowych dla inwestorów i przedsiębiorców”, który możesz pobrać zupełnie bezpłatnie. 

3.  ZYSKAJ PRESTIŻ MARKI

Rozwój poza Polskę zwiększa rozpoznawalność marki i wiarygodność na arenie międzynarodowej. Wśród polskich podmiotów dość powszechną sytuacją, którą warto rozważyć jest przeniesienie siedziby, lub choćby postawienie lokalnego oddziału, z którym mogą się komunikować klienci z danego rynku. Podjęcie takich kroków pokazuje, że dbasz o ich potrzeby, kulturę, itp. pokazuje, że można Twojej marce zaufać. W rezultacie takie podejście ułatwi Ci zwiększenie zasięgu i zrozumienie klienta oraz powiększenie bazy twoich odbiorców. 

4.  EKSPANSJA POZWALA NA DYWERSYFIKACJĘ

Utrzymywanie działalności na rynku krajowym może ograniczyć potencjał zysków. Jednym z minusów, z jakimi borykają się firmy działające tylko w jednym kraju, jest narażenie na zmiany rynkowe. Rozszerzenie działalności na rynki międzynarodowe daje możliwość dywersyfikacji ryzyka, dzięki czemu przychody są bardziej stabilne. Jeśli rynek krajowy spowalnia, korzyści płynące z globalnego rynku pomogą firmie w złagodzeniu skutków spowolnienia gospodarczego. Dostęp codzienny do doświadczeń międzynarodowych daje nam też bezpośrednie informacje o potencjalnych, nowych rynkach czy produktach, na które wcześniej z perspektywy biznesu działającego tylko w Polsce nie zwrócilibyśmy uwagi.

5.  DOSTĘP DO TALENTÓW

Kolejną cenną korzyścią z prowadzenia działalności na skalę jest dostęp do znacznie większej liczby talentów. Choćby w branży IT często patrzymy na bliski wschód. Zatrudnianie międzynarodowych zespołów wspiera rozwój nie tylko dzięki różnicowaniu podejścia i myśli, ale też wprowadza do firmy klimat globalny i zmienia sposób komunikacji, trzeba się bowiem zacząć z tym liczyć, że mamy pracowników, którzy nie znają języka polskiego i naturalnie przechodzimy na tworzenie procesów, procedur i główną strategiczną komunikację prowadzimy najczęściej w języku angielskim. 

Ponadto, zatrudnianie lokalnych pracowników, którzy posiadają wiedzę specjalistyczną np. umożliwiającą komunikację i obsługę klientów zgodnie z lokalnymi przyzwyczajeniami sprawia, że firma działa bez dodatkowych kulturowych czy czasowych komplikacji.

6.  WYJŚCIE POZA POLSKĘ JAKO KOŁO RATUNKOWE

Jeśli twój biznes zaczyna tonąć w Polsce, bo być może rynek stał się zbyt konkurencyjny lub kończy się popyt na twój produkt, ekspansja zagraniczna może dać Ci nową szansę na życie. Jeśli widzisz, że zmagasz się z problemami na rodzimym rynku poszukaj poza Polską nowej bazy klientów, może są rynki mniej dojrzałe, gdzie właśnie Twój produkt spotka się z uznaniem. Podobną radę można dać startupom, które są w branży wysokospecjalizowanej i Polska jest za mała, czy nie ma odpowiednio otwartych inwestorów – wówczas przeprowadzka na rynek, na którym jest zbudowane oczekiwanie inwestycyjne czy konsumpcyjne na twoją branżę może przed Tobą otworzyć zupełnie nowy świat.

Poza powyższymi korzyściami, jest jeszcze całkiem wewnętrzna motywacja właścicieli, związana z chęcią zmierzenia się z większym rynkiem, osiągania ponad przeciętnych dochodów czy budowania globalnej marki, która będzie tak znana i osiągająca astronomiczne wyceny jak Amazon (684mld USD), Apple (612mld USD) czy Google (458mld USD). 

Należy jednak zwrócić uwagę, że nawet do mniej spektakularnych wyników udaje się dość nielicznym. Według raportu Startup Genome Report Extra on Premature Scaling przygotowanego przez badaczy z Uniwersytetu Stanforda i Berkeley, 92% startupów w procesie rozwoju swojej działalności upada. Udaje się zatem tylko 8% z firm. Wniosek jest jeden do rozwoju poza Polską warto się przygotować, a my staramy się w tym pomóc. Na początek udostępniamy bezpłatnie ebook “Going Global – jak rozwinąć biznes za granicą. Krok po kroku”, który może pomóc usystematyzować planowanie ekspansji, ale może też pomóc skorygować już prowadzoną działalność. W nim piszemy o biznesowych, prawnych i podatkowych aspektach, które dadzą Ci możliwość działania poza Polską skuteczniej. Omawiamy też powody głównych niepowodzeń, aby zawczasu móc zaplanować swoje działania i nie wpaść w pułapkę i być w gronie tych, którym ten proces nie wyszedł. 

GOING GLOBAL – JAK ROZWINĄĆ BIZNES ZA GRANICĄ. KROK PO KROKU