ZMIANA REZYDENCJI PODATKOWEJ

Czy planujesz wyprowadzkę z Polski? A może działasz lub żyjesz w kilku różnych krajach lub prowadzisz działalność poza Polską? Jest wiele aspektów, o których trzeba pamiętać, m.in. wynikających z konieczności płacenia podatków i uniknięcia ryzyk nadmiernych kosztów w tym m.in. podwójnego opodatkowania.

 

Wiele osób wraz z postępującymi zmianami spowodowanymi COVID zastanawia się nad reorganizacją swojego życia przez znalezienie nowego, przyjaznego miejsca „na ziemi”. My pomagamy odpowiedzieć na pytanie jak to zrobić i czy zmiana rezydencji podatkowej na pewno się opłaca.

 

Wiele kwestii warto wyjaśnić i zaplanować wcześniej, tj. przed rozpoczęciem przeprowadzki. To pozwoli później sprawnie przeprowadzić cały proces. Jeśli pominiemy ten etap, odkręcanie spraw i „naprostowanie” pewnych ryzyk może się okazać bardzo czasochłonne i kosztowne.

 

Od czego zacząć przeprowadzkę?

 

Wybieramy docelową lokalizację pod względem zarówno podatkowym, jak i „przyjazności” nowego miejsca dla życia rodzinnego. Każdej przeprowadzce może towarzyszyć podatek od wyprowadzki (exit tax). Przygotowujemy pełny plan działania włącznie z kalkulacją pełnych obciążeń podatkowych, przed podjęciem decyzji o uruchomieniu procesu.

 

Weryfikujemy wybraną destynację (np.: Malta, Włochy, Portugalia) również pod względem możliwości powrotu kiedyś do Polski, bo przecież plany mogą się zmienić. Niektórzy decydują się na utrzymanie podwójnej rezydencji podatkowej np.: Polska i Dubaj. Dobrze jest zrobić wcześniej odpowiedni biznes plan i policzyć wszystkie koszty, również podatkowe.

 

Jeśli część biznesu miałyby nadal być prowadzona w Polsce należy bardzo dokładnie zaplanować funkcje, które będzie realizował zespół w Polsce oraz za granicą (np.: centrum usług do obsługi biznesu w Polsce/ sprzedaż i usługi świadczone w US).

 

Jakie usługi świadczymy w zakresie zmiany rezydencji podatkowej

 

  • Dokonujemy analizy podatkowej dla osób niemieszkających w Polsce weryfikując czy rzeczywiście utraciły rezydencję podatkową? W razie czego pomagamy dopełnić zaległych formalności.
  • Dla osób przemieszczających się ze względu na konieczności biznesowe, lub planujące wyprowadzkę z Polski pomagamy optymalnie dobrać nową rezydencję oraz wspieramy, jeśli to konieczne, w relokacji spółek i biznesów.
  • Pomagamy w obsłudze podatkowej i księgowej w nowej lokalizacji.
  • Pomagamy w rozmowach z instytucjami finansowymi oraz optymalizujemy koszty obsługi takiej relokacji.
  • Pamiętamy o kwestiach spadkowych, które przy zmianie miejsca zamieszania są również bardzo istotne.

 

Relokacja aktywów:

 

Jeśli jednocześnie z przeprowadzką planujesz przenieść za granicą swój biznes albo Twoja przeprowadzka jest spowodowana przesłankami biznesowymi, pomożemy Tobie w procesie relokacji spółki lub ekspansji międzynarodowej.

 

Relokacja aktywów to również kwestia właściwości prawa spadkowego odpowiedniego zaplanowania sukcesji. Nasz zespół zapewnia wsparcie w planowaniu sukcesji od kilkunastu lat.

 

Przykładowe projekty z zakresu zmiany rezydencji podatkowej:

 

TRANSFER POMIĘDZY KONTYNENTAMI

Zaplanowaliśmy przeniesienie rodziny oraz biznesu (spółki szkoleniowe) do Nowego Yorku. Zmiana warunków rynkowych w dobie Covid wymagała od nas dynamicznej modyfikacji rozwiązań. Musieliśmy działać sprawnie i na bieżąco łączyć potrzeby klienta z ciągle zmieniającym się rynkiem, który w różnych miejscach był dotknięty epidemią w niejednolity sposób.

 

PRZEPROWADZKA 15-tu RODZIN

W okresie 2019-2020 roku przeprowadziliśmy kilkanaście rodzin wraz ze zmianą rezydencji podatkowej wszystkich członków rodziny. Docelowe lokalizacje wybrane przez klientów to.: UK, Cypr, Portugalia, Malta, US.

 

UWAGA! SPADEK!

Zajmowaliśmy się porządkowaniem spraw spadkowych w przypadku relokacji aktywów i rodzin. Podatki i nowe miejsce zamieszkania to nie wszystko. Klienci często zapominają, że zmiana rezydencji może oznaczać zmianę właściwego prawa spadkowego. My o tym dla nich pamiętamy!

FAQ

  • Kto powinien rozważyć zmianę rezydencji podatkowej?

    Może to zrobić każdy, należy tylko pamiętać o tym, że proces nie sprowadza się tylko do przebywania w danym kraju określonej liczby dni, ale skumulowania w docelowym miejscu swojego centrum interesów życiowych i gospodarczych. Decydują się na takie rozwiązanie osoby, które z powodów rodzinnych lub zawodowych nie muszą mieszkać w kraju, ale które widzę nowe szanse mieszkając poza granicą kraju. 

  • Co to jest exit tax?

    Potocznie nazywany „podatkiem od wyprowadzki”. W praktyce sprowadza się do tego, że polski fiskus zabezpiecza sobie źródło dochodów podatkowych przed przeniesieniem go do innego kraju. W momencie wyprowadzki lub przeniesienia aktywów za granicę, w określonych przypadkach (przede wszystkim, gdy Polska traci prawo do opodatkowania), wystąpi dodatkowe opodatkowanie tak, jakby nastąpiła sprzedaż.

  • Jak utracić rezydencję podatkową w Polsce?

    Z chwilą pozyskania rezydencji podatkowej w nowym miejscu tj. wtedy, gdy przebywamy w nowym kraju określoną liczbę dni oraz posiadamy w nowym miejscu centrum interesów życiowych i gospodarczych, należy pamiętać o tym, aby utracić rezydencję podatkową w Polsce. Utrata rezydencji polega na tym, że traci związek z Polską w ten sposób, że nie posiadamy już w Polsce miejsca zamieszkania, najbliższej rodziny, nie prowadzimy tutaj działalności gospodarczej oraz nie przebywamy na terytorium Polski na tyle długo, aby mogło to wpłynąć na fakt posiadania w Polsce rezydencji podatkowej.

  • Co to jest podwójna rezydencja podatkowa?

    Podwójną rezydencję podatkową możemy posiadać wówczas, gdy pozyskamy rezydencję w nowym kraju i jednocześnie nie utracimy rezydencji podatkowej w Polsce, bo np.: w Polsce pozostaje najbliższa rodzina jak żona i małoletnie dzieci. W przypadku podwójnej rezydencji podatkowej należy jesteśmy opodatkowani w obu krajach od całości uzyskiwanych dochodów. To nie zawsze oznacza, że płacimy podatek podwójnie. Takie kwestie regulują umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

  • Co to jest „ośrodek interesów życiowych”?

    Centrum interesów życiowych posiadamy w kraju, w którym zamieszkujemy razem z najbliższą rodziną (np.: żona i małoletnie dzieci). Gdy na przykład osoba jest stanu wolnego wówczas bierze się pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną (nieruchomości, psa, gdzie chodzimy do siłowni i spędzamy czas).

  • Czy mogę mieć nieruchomość w Polsce po zmianie rezydencji podatkowej?

    Nieruchomość co do zasady wskazuje na miejsce zamieszkania. Jeśli natomiast nieruchomość pełni funkcje inwestycyjne i nie realizuje naszych potrzeb osobistych, ale np.: inwestycyjne, wówczas można takie nieruchomości posiadać. Warto pamiętać, że podatek od dochodów z nieruchomości płatny jest w kraju położenia nieruchomości. Oraz fakt posiadania nieruchomości w kraju, w którym nie posiadamy lub nie chcemy posiadać rezydencji podatkowej wymaga ostrożności i dodatkowej analizy czy nie spowoduje to np.: podwójnej rezydencji podatkowej.

  • Czy mogę prowadzić biznes w Polsce po zmianie rezydencji podatkowej?

    Fakt prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oznacza, że w Polsce posiadasz centrum interesów gospodarczych. Dlatego dokonując zmiany rezydencji podatkowej trzeba szczególnie uważać, być może wystarczy zmienić formę prowadzenia działalności gospodarczej.

  • Jakie destynacje podatkowe najczęściej wybierają Polacy?

    Przykładowymi destynacjami wybieranymi przez Naszych Klientów są:

    • Hiszpania;
    • Portugalia;
    • Niemcy;
    • Włochy;
    • Cypr;
    • Luksemburg;
    • Malta;
    • Monako;
    • Estonia;
    • Wielka Brytania;
    • USA;
    • Czechy;
    • Słowacja;
    • Rumunia;
    • Zjednoczone Emiraty Arabskie.

E-book

„Praktyczny przewodnik
o podatkach międzynarodowych
Dla inwestorów
i przedsiębiorców
- prosto podane a b c”

Pobierz bezpłatnie

Zapraszamy do współpracy z gwarancją wymiernych zysków
i odpowiedzialnego partnerstwa

adres

Odwiedź: Nowogrodzka 18/5
00-511 Warszawa

E-book

„Praktyczny przewodnik
o podatkach międzynarodowych
Dla inwestorów
i przedsiębiorców
- prosto podane a b c”

Pobierz bezpłatnie

Nasze biura

Warsaw, Poland

Panasiuk & Partners sp.k.
Nowogrodzka 18/5
00-511 Warszawa

Agno, Switzerland

Panasiuk & Partners sp.k. Representative Office
Via Lugano 13 , 6982 Agno

Tel: +41 (0) 91 610 25 09

Email: info@panasiuk.com.pl

Dane rejestrowe

Panasiuk & Partners sp.k., ul. Nowogrodzka 10/8, 00-511 Warszawa,
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
KRS 0000465801, NIP 7010384537

Copyrights © 2024 by Panasiuk&Partners. All rights reserved.
Design by NETIVO

Dziękujemy, pomyślnie zapisałeś się na naszą listę mailingową.
Masz pytanie? Zostaw kontakt Oddzwonimy
phone email